Της Σοφίας Βούλτεψη
Και ενώ όλα αυτά ήσαν γνωστά, το υπουργείο των Οικονομικών μας ενημέρωνε τον Ιούνιο του 2005 πως η μέση δαπάνη σε μισθούς κατά υπάλληλο σε όλες τις δημόσιες επιχειρήσεις είχε ανέλθει την προηγούμενη χρονιά στα 41.086 ευρώ ετησίως, όταν ο μέσος ακαθάριστος μισθός της ελληνικής οικονομίας ήταν 23.326 ευρώ.
Συγκεκριμένα: Στις εισηγμένες δημόσιες επιχειρήσεις ο μέσος ετήσιος μισθός ήταν ......
45.757. Ακόμη πιο συγκεκριμένα: Στα ΕΛΠΕ ο μέσος ετήσιος μισθός ήταν 65.287, στον ΟΛΠ ήταν 61.331, στον ΗΣΑΠ 57.586, σε ΕΚΟ – ΕΛΔΑ 54.937, στη ΔΕΠΑ 54.009. Την ίδια ώρα, η χώρα μας κατείχε την 23η θέση μεταξύ 30 χωρών-μελών του ΟΟΣΑ όσον αφορά στους μισθούς του ιδιωτικού τομέα.
Ούτε μόνοι τους πήγαν και πήραν αυτούς τους μισθούς οι εργαζόμενοι σ’ αυτές τις επιχειρήσεις, ούτε είχαν κανέναν λόγο να αρνηθούν όσα επιτύγχαναν τα συνδικαλιστικά τους σωματεία. Απλώς, οι κύριοι και οι κυρίες που υποδύονταν τους πολιτικούς, φρόντιζαν να κρατούν ευχαριστημένους τους κομματικούς στρατούς που είχαν διορίσει και εξέθρεφαν, για να εξασφαλίζουν την επανεκλογή τους. Ανάλογα είχαν δασκαλέψει και τους εκλεκτούς τους. Είναι πλέον παροιμιώδης η φράση πρώην Προέδρου της ΔΕΗ (Δ. Παπούλιας) που κατά την απολογία του είπε: «Ας πληρώσει και κανένα πρόστιμο το Δημόσιο».
Ο κ. Παπούλιας, που υπήρξε Πρόεδρος σε πολλές ΔΕΚΟ επί ΠΑΣΟΚ, στο βιβλίο του «Χρυσάφι είναι το Δημόσιο», αναφέρθηκε αργότερα στην μεγάλη κοινωνική και οικονομική αξία των δημοσίων επιχειρήσεων. Αλλά για να καταλάβουμε τι συνέβαινε, ο ίδιος περιγράφοντας την ΕΤΒΑ, της οποίας επίσης υπήρξε Πρόεδρος, γράφει πως ήταν οτιδήποτε άλλο εκτός από τράπεζα (μετά από κυβερνητικές πιέσεις δίνονταν δάνεια που δεν έπρεπε να δοθούν, γίνονταν άχρηστοι διορισμοί και μη κερδοφόρες δραστηριότητες, ενώ η «εξυγίανσή» της μέχρι να ιδιωτικοποιηθεί κόστισε 2 δις ευρώ.
Τον Ιούνιο του 2005 τα ΕΛΠΕ απέσυραν τις προτάσεις για αλλαγές στη συλλογική σύμβαση, αλλά κηρύχθηκε δεκαήμερη απεργία κατά της πρότασης της διοίκησης για μείωση του μισθού στους νεοπροσλαμβανόμενους. Παράλληλα αποκαλύφθηκε ότι υπήρχαν εργαζόμενοι που εργάζονταν μόνο 193 ημέρες το χρόνο και άλλοι (όχι διευθυντικά στελέχη) με ετήσιες αποδοχές από 85.000 ως 124.000 ε που έφθαναν τις 140.000 ευρώ με τις υπερωρίες.
Μ’ αυτά και μ’ αυτά, μέσα σε έναν μόλις χρόνο, από το 2003 ως το 2004, οι προβληματικές δημόσιες επιχειρήσεις είδαν τα ελλείμματά τους να αυξάνονται κατά περίπου 20%, με την αύξηση των ανεξόφλητων δανείων τους να αγγίζει το 30%. Το 2005, μόνο για τα χρέη των 13 προβληματικών ΔΕΚΟ, το κράτος πλήρωσε περίπου 4,5 δις ευρώ, δηλαδή την μισή Ολυμπιάδα.
Και ενώ η κατάρρευση είχε πλέον γίνει ολοφάνερη, τον Ιούλιο του 2005 η διοίκηση του ΟΣΕ συνέχισε να προσφέρει αυξήσεις της τάξης του 5%, αλλά και πάλι να προκαλεί την οργή της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, καθώς η απόφαση να σπάσει ο οργανισμός σε… επτά (μιλάμε για μεγάλους εγκεφάλους) θυγατρικές περιελάμβανε και την απόφαση να μην υπάρξει δέσμευση για διατήρηση των εργασιακών και μισθολογικών σχέσεων.
Σύμφωνα με την έκθεση του ΑΣΕΠ που δόθηκε στην δημοσιότητα τον Νοέμβριο του 2005, το 2000 ήταν η χρονιά που μόνο το 20% των φορέων που ελέγχθηκαν όσον αφορά στις προσλήψεις ήσαν εντάξει.
Σύμφωνα με την ίδια έκθεση, από το 1994 μέχρι το 2004 πραγματοποιήθηκαν 422.038 προσλήψεις στο Δημόσιο για τις διαδικασίες των οποίων το ΑΣΕΠ είχε τη δυνατότητα να εκφράσει γνώμη. Από αυτές, αν εξαιρέσουμε τους διαγωνισμούς για την πρόσληψη εκπαιδευτικών, η πολιτεία επέλεξε την αδιάβλητη διαδικασία των γραπτών διαγωνισμών για να προσλάβει μόλις 14.004 εργαζόμενους!
Τον Μάιο του 2005, κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του 2004 στα ΕΛΠΕ, πληροφορηθήκαμε πως η επιχείρηση έχασε 350 εκ ευρώ σε προβληματικές επενδύσεις στην ΠΓΔΜ και στο Μαυροβούνιο, που πληρώσαμε αδιαμαρτύρητα για… να μην χαλάσουμε τις σχέσεις μας με τις χώρες αυτές!
Την ίδια ώρα αποκαλύπτοντας και τα χαΐρια της Αρμεντέλ, της θυγατρικής του ΟΤΕ που κατείχε το μονοπώλιο των τηλεπικοινωνιών. Μάθαμε έτσι ότι 11 Έλληνες εργαζόμενοι στην Αρμεντέλ κέρδιζαν όσα 2.000 Αρμένιοι εργαζόμενοι, την ώρα που στην Αρμενία οι προπληρωμένες κάρτες SIM πωλούνταν στην μαύρη αγορά! Επί Νέας Δημοκρατίας, απλώς οι ένδεκα μονοφαγάδες μειώθηκαν σε έξι!
Ως γνωστόν, το 1998 ο ΟΤΕ αγόρασε το 90% της μονοπωλιακής Αρμεντέλ με νομική κατοχύρωση μονοπωλίου για 15 χρόνια. Η εξαγορά κόστισε στον ΟΤΕ 142 εκ δολάρια, την ώρα που η μοναδική άλλη προσφορά προερχόταν από γαλλική εταιρία που πρόσφερε τα μισά χρήματα. Ο ΟΤΕ διπλασίασε αμέσως την προσφορά, μήπως και χάσει.
Αποτέλεσμα: Ο Αρμένιος υπουργός Δικαιοσύνης Νταβίτ Χαρουτιουνιάν καταγγέλλει εσωτερική διαφθορά και κακό μάνατζμεντ, λέγοντας ότι πολλά ανομήματα οφείλονται στην δράση των προμηθευτών.
Τον Αύγουστο του 2005 μάθαμε και για τις «ασθένειες της Μυκόνου»: Στην Ολυμπιακή, πληροφορηθήκαμε ότι περισσότερες από 4.000 μέρες επιπλέον άδειας λόγω ασθενείας έλαβαν 378 ιπτάμενοι συνοδοί και φροντιστές μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού. Εμφανίσθηκαν μαζικές ασθένειες από την 1η Ιουνίου έως τις 28 Αυγούστου.
Στον ΟΛΠ πάλι, από το 1983 και χωρίς να τηρηθεί καμιά αξιοκρατική διαδικασία έγιναν 1.182 διορισμοί. Με φωτογραφικό, βέβαια, τρόπο για να παρακάμπτεται το ΑΣΕΠ.
Την ίδια ώρα, ο δανεισμός του ΟΣΕ αυξανόταν με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 22,44% και το 2005 δανείστηκε με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου πάνω από 1 δις ευρώ, χωρίς να ανησυχεί κανείς!
Ούτε ανησύχησε κανείς όταν έγινε γνωστό πως το 2005 το ετήσιο διαχειριστικό έλλειμμα του ΟΑΣΑ ήταν 350 εκ ευρώ, ενώ από το σύνολο των δαπανών το 64,2% διετίθετο για την μισθοδοσία του προσωπικού. Ούτε όταν επίσης έγινε γνωστό ότι ο μέσος ετήσιος δανεισμός των συγκοινωνιακών φορέων αυξανόταν με ρυθμό 28%, ενώ τα ανεξόφλητα δάνεια, πλήρως εγγυημένα από το ελληνικό Δημόσιο, υπερέβαιναν το 1,1 δις ευρώ, επιβαρύνοντας το χρέος.
Δανεισμός – μαμούθ
Φυσικά, κάποιοι από τους πολιτικούς μας, θεώρησαν φυσιολογικό τον δανεισμό – μαμούθ για τις ΔΕΚΟ το 2005. Οι δανειακές τους ανάγκες εκείνη την χρονιά ήταν 2,1 δις ευρώ, ποσό που αντιστοιχούσε στο 50% των συντάξεων που χορηγούνταν στο σύνολο των συνταξιούχων. Από αυτά, τα 834 εκ ευρώ αφορούσαν πληρωμές χρεολυσιών προηγουμένων ετών. Αλλά και οι προηγούμενοι το θεώρησαν αυτό φυσιολογικό!
Το 2005, 24 από τις 42 μη εισηγμένες δημόσιες επιχειρήσεις εμφάνισαν έλλειμμα 958,6 εκ ευρώ με πρωταθλητής τον ΟΣΕ που έκλεισε την χρονιά με έλλειμμα 630 εκ ε. Αλλά και αυτό θεωρήθηκε φυσιολογικό.
Όπως φυσιολογικό θεωρήθηκε να ψηφιστεί ο νόμος 2874 του 2000, που προέβλεπε άδεια για υπερωριακή απασχόληση πέραν των 120 ωρών (με προσαύξηση 100%). Ενός νόμου που έκαναν χρήση μόνο οι ΔΕΚΟ!
Τον Δεκέμβριο του 2005 το υπουργείο των Οικονομικών ξαναέδωσε στοιχεία: Η μέση μισθολογική δαπάνη ανά εργαζόμενο στις ΔΕΚΟ (εισηγμένες και μη) ανερχόταν το 2004 σε 2.935 ε το μήνα (ακαθάριστες αποδοχές, υπερωρίες και λοιπά έξοδα προσωπικού). Στις εισηγμένες η μέση μισθολογική δαπάνη ήταν 3.268 ε στις μη εισηγμένες 2.600 ευρώ.
Συγκεκριμένα: Στη ΔΕΗ υπηρετούσαν 29.967 υπάλληλοι με μηνιαία έσοδα ο καθένας 3.076 ευρώ σε αμοιβές και έξοδα. Στα ΕΛΠΕ, υπηρετούσαν 2.645 υπάλληλοι με μέσες μηνιαίες αποδοχές ο καθένας 4.663 ευρώ. Στην ΕΥΑΘ, 573 υπάλληλοι, με αποδοχές της τάξης των 2.859 ευρώ. Στην ΕΥΔΑΠ, 4.248 υπάλληλοι με 3.244 ευρώ. Στον ΟΛΘ, 628 εργαζόμενοι με 3.279 ευρώ. Στον ΟΛΠ, 1.622 υπάλληλοι με 4.381 ευρώ. Στον ΟΠΑΠ 592 υπάλληλοι με 3.373 ευρώ.
Όσον αφορά στις μη εισηγμένες: Ασπροφός, 191 υπάλληλοι με 3.189 ευρώ. ΔΕΠΑ, 304 υπάλληλοι με 3.864 ευρώ. ΕΑΒ, 2.827 υπάλληλοι με 3.073 ευρώ. Στην ΕΒΟ-ΠΥΡΚΑΛ, 2.342 υπάλληλοι με 2.443 ευρώ. Στην ΕΘΕΛ, 6.473 υπάλληλοι με 2.514 ευρώ. ΕΚΟ-ΕΛΔΑ, 722 υπάλληλοι με 3.924 ευρώ. ΕΛΤΑ, 11.589 υπάλληλοι με 2.253 ευρώ. ΕΡΤ, 2.415υπάλληλοι με 3.226 ευρώ. ΗΛΠΑΠ, 1.685 υπάλληλοι με 2.568 ευρώ. ΗΣΑΠ, 1.377 υπάλληλοι με 4.113 ευρώ. ΟΑΣΑ, 258 υπάλληλοι με 2.532 ευρώ. ΟΔΙΕ, 470 υπάλληλοι με 2.846 ευρώ. ΟΣΕ, 8.438 υπάλληλοι με 2.628 ευρώ. ΟΣΚ, 364 υπάλληλοι με 2.396 ευρώ. ΔΕΘ, 46 υπάλληλοι με 2.984 ευρώ. ΕΛΟΤ, 79 υπάλληλοι με 3.094 ευρώ. ΕΟΜΜΕΧ, 251 υπάλληλοι με 2.661 ευρώ. ΕΟΤ, 553 υπάλληλοι με 2.147 ευρώ. ΕΟΦ, 232 υπάλληλοι με 2.711 ευρώ. ΙΓΜΕ, 716 υπάλληλοι με 3.178 ευρώ. ΟΔΔΥ, 169 υπάλληλοι με 2.654 ευρώ. ΟΕΔΒ, 186 υπάλληλοι με 1.478 ευρώ. ΤΕΟ, 617 υπάλληλοι με 2.090 ευρώ.
Παρ’ όλα αυτά, έγινε σκοτωμός κατά την ψήφιση του άρθρου 14 για τις ΔΕΚΟ, που δεν σταμάτησαν ποτέ να κρατούν ψηλά την σημαία του πληθωρισμού. Το 2003, για παράδειγμα, η μέση αύξηση των τιμολογίων των ΔΕΚΟ ήταν 3%, έναντι μέσου πληθωρισμού 3,5%. Η μέση αύξηση των τιμολογίων ύδρευσης ήταν 6,1% και των ταχυδρομικών τελών 5,2%, του υγραερίου 5,1%, της ΔΕΗ 2,9%, των αστικών συγκοινωνιών 1,2%. Το 2002 τα τιμολόγια ύδρευσης αυξήθηκαν κατά 3,7%, το 2001 κατά 6,8%. Τα ταχυδρομικά τέλη αυξήθηκαν το 2002 κατά 9,9% και το 2001 κατά 15,5%. Οι αυξήσεις στα εισιτήρια της Ολυμπιακής κατά 1,6% το 2003, 7,7% το 2002, 9,2% το 2001. Μείωση υπήρξε μόνο στα τηλεφωνικά τέλη για να αντέξει ο ΟΤΕ στον ανταγωνισμό. Αυξήθηκαν, όμως, άλλες χρεώσεις, όπως τα πάγια τέλη.
Και ενώ όλα ήσαν φυσιολογικά – προφανώς, διότι διαφορετικά κάτι θα είχε αλλάξει – φθάσαμε στο 2006, οπότε πληροφορηθήκαμε ότι οι ζημιές στις μη εισηγμένες ΔΕΚΟ από 410 εκ ευρώ το 2000, το 2006 ξεπέρασαν το 1 δις ευρώ. Παράλληλα, οι δαπάνες μισθοδοσίας αυξήθηκαν κατά 48,5%, με τον αριθμό των εργαζομένων σχεδόν αμετάβλητο (44.000 άτομα). Την ίσια περίοδο στις εισηγμένες οι μισθοί αυξήθηκαν κατά 16,53%. Οσο για τις ζημίες υπερέβησαν σωρευτικά τα 5,5 δις ε.
Και ιδού ο κατάλογος των ζημιών το 2005: ΟΣΕ 629,81 εκ ευρώ. ΕΘΕΛ 265,29 εκ ευρώ. ΗΣΑΠ 91,71 εκ ευρώ. ΕΒΟ-ΠΥΡΚΑΛ 89,37 εκ ευρώ. ΗΛΠΑΠ 83,69 εκ ευρώ. ΟΔΙΕ 19,83 εκ ευρώ. ΤΡΑΜ 16,33 εκ ευρώ. ΕΟΜΜΕΧ 11,28 εκ ευρώ. Προαστιακός 10,16 εκ ευρώ. ΟΣΚ 10,14 εκ ευρώ. ΟΠΕ 7,36 εκ ευρώ. ΑΣΠΡΟΦΟΣ 4,36 εκ ευρώ. ΟΑΣΑ 3,74 εκ ευρώ. ΟΔΔΥ 2,70 εκ ευρώ. ΕΛΟΤ 2,47 εκ ευρώ. ΔΕΠΟΣ 0,41 εκ ευρώ. ΔΕΘ 0,26 εκ ευρώ. Οργανισμός Λιμένος Βόλου 0,25 εκ ευρώ. Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου 0,14 εκ ευρώ. ΚΕΔ 0,07 εκ ευρώ.
elzoni.gr
Και ενώ όλα αυτά ήσαν γνωστά, το υπουργείο των Οικονομικών μας ενημέρωνε τον Ιούνιο του 2005 πως η μέση δαπάνη σε μισθούς κατά υπάλληλο σε όλες τις δημόσιες επιχειρήσεις είχε ανέλθει την προηγούμενη χρονιά στα 41.086 ευρώ ετησίως, όταν ο μέσος ακαθάριστος μισθός της ελληνικής οικονομίας ήταν 23.326 ευρώ.
Συγκεκριμένα: Στις εισηγμένες δημόσιες επιχειρήσεις ο μέσος ετήσιος μισθός ήταν ......
45.757. Ακόμη πιο συγκεκριμένα: Στα ΕΛΠΕ ο μέσος ετήσιος μισθός ήταν 65.287, στον ΟΛΠ ήταν 61.331, στον ΗΣΑΠ 57.586, σε ΕΚΟ – ΕΛΔΑ 54.937, στη ΔΕΠΑ 54.009. Την ίδια ώρα, η χώρα μας κατείχε την 23η θέση μεταξύ 30 χωρών-μελών του ΟΟΣΑ όσον αφορά στους μισθούς του ιδιωτικού τομέα.
Ούτε μόνοι τους πήγαν και πήραν αυτούς τους μισθούς οι εργαζόμενοι σ’ αυτές τις επιχειρήσεις, ούτε είχαν κανέναν λόγο να αρνηθούν όσα επιτύγχαναν τα συνδικαλιστικά τους σωματεία. Απλώς, οι κύριοι και οι κυρίες που υποδύονταν τους πολιτικούς, φρόντιζαν να κρατούν ευχαριστημένους τους κομματικούς στρατούς που είχαν διορίσει και εξέθρεφαν, για να εξασφαλίζουν την επανεκλογή τους. Ανάλογα είχαν δασκαλέψει και τους εκλεκτούς τους. Είναι πλέον παροιμιώδης η φράση πρώην Προέδρου της ΔΕΗ (Δ. Παπούλιας) που κατά την απολογία του είπε: «Ας πληρώσει και κανένα πρόστιμο το Δημόσιο».
Ο κ. Παπούλιας, που υπήρξε Πρόεδρος σε πολλές ΔΕΚΟ επί ΠΑΣΟΚ, στο βιβλίο του «Χρυσάφι είναι το Δημόσιο», αναφέρθηκε αργότερα στην μεγάλη κοινωνική και οικονομική αξία των δημοσίων επιχειρήσεων. Αλλά για να καταλάβουμε τι συνέβαινε, ο ίδιος περιγράφοντας την ΕΤΒΑ, της οποίας επίσης υπήρξε Πρόεδρος, γράφει πως ήταν οτιδήποτε άλλο εκτός από τράπεζα (μετά από κυβερνητικές πιέσεις δίνονταν δάνεια που δεν έπρεπε να δοθούν, γίνονταν άχρηστοι διορισμοί και μη κερδοφόρες δραστηριότητες, ενώ η «εξυγίανσή» της μέχρι να ιδιωτικοποιηθεί κόστισε 2 δις ευρώ.
Τον Ιούνιο του 2005 τα ΕΛΠΕ απέσυραν τις προτάσεις για αλλαγές στη συλλογική σύμβαση, αλλά κηρύχθηκε δεκαήμερη απεργία κατά της πρότασης της διοίκησης για μείωση του μισθού στους νεοπροσλαμβανόμενους. Παράλληλα αποκαλύφθηκε ότι υπήρχαν εργαζόμενοι που εργάζονταν μόνο 193 ημέρες το χρόνο και άλλοι (όχι διευθυντικά στελέχη) με ετήσιες αποδοχές από 85.000 ως 124.000 ε που έφθαναν τις 140.000 ευρώ με τις υπερωρίες.
Μ’ αυτά και μ’ αυτά, μέσα σε έναν μόλις χρόνο, από το 2003 ως το 2004, οι προβληματικές δημόσιες επιχειρήσεις είδαν τα ελλείμματά τους να αυξάνονται κατά περίπου 20%, με την αύξηση των ανεξόφλητων δανείων τους να αγγίζει το 30%. Το 2005, μόνο για τα χρέη των 13 προβληματικών ΔΕΚΟ, το κράτος πλήρωσε περίπου 4,5 δις ευρώ, δηλαδή την μισή Ολυμπιάδα.
Και ενώ η κατάρρευση είχε πλέον γίνει ολοφάνερη, τον Ιούλιο του 2005 η διοίκηση του ΟΣΕ συνέχισε να προσφέρει αυξήσεις της τάξης του 5%, αλλά και πάλι να προκαλεί την οργή της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, καθώς η απόφαση να σπάσει ο οργανισμός σε… επτά (μιλάμε για μεγάλους εγκεφάλους) θυγατρικές περιελάμβανε και την απόφαση να μην υπάρξει δέσμευση για διατήρηση των εργασιακών και μισθολογικών σχέσεων.
Σύμφωνα με την έκθεση του ΑΣΕΠ που δόθηκε στην δημοσιότητα τον Νοέμβριο του 2005, το 2000 ήταν η χρονιά που μόνο το 20% των φορέων που ελέγχθηκαν όσον αφορά στις προσλήψεις ήσαν εντάξει.
Σύμφωνα με την ίδια έκθεση, από το 1994 μέχρι το 2004 πραγματοποιήθηκαν 422.038 προσλήψεις στο Δημόσιο για τις διαδικασίες των οποίων το ΑΣΕΠ είχε τη δυνατότητα να εκφράσει γνώμη. Από αυτές, αν εξαιρέσουμε τους διαγωνισμούς για την πρόσληψη εκπαιδευτικών, η πολιτεία επέλεξε την αδιάβλητη διαδικασία των γραπτών διαγωνισμών για να προσλάβει μόλις 14.004 εργαζόμενους!
Τον Μάιο του 2005, κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του 2004 στα ΕΛΠΕ, πληροφορηθήκαμε πως η επιχείρηση έχασε 350 εκ ευρώ σε προβληματικές επενδύσεις στην ΠΓΔΜ και στο Μαυροβούνιο, που πληρώσαμε αδιαμαρτύρητα για… να μην χαλάσουμε τις σχέσεις μας με τις χώρες αυτές!
Την ίδια ώρα αποκαλύπτοντας και τα χαΐρια της Αρμεντέλ, της θυγατρικής του ΟΤΕ που κατείχε το μονοπώλιο των τηλεπικοινωνιών. Μάθαμε έτσι ότι 11 Έλληνες εργαζόμενοι στην Αρμεντέλ κέρδιζαν όσα 2.000 Αρμένιοι εργαζόμενοι, την ώρα που στην Αρμενία οι προπληρωμένες κάρτες SIM πωλούνταν στην μαύρη αγορά! Επί Νέας Δημοκρατίας, απλώς οι ένδεκα μονοφαγάδες μειώθηκαν σε έξι!
Ως γνωστόν, το 1998 ο ΟΤΕ αγόρασε το 90% της μονοπωλιακής Αρμεντέλ με νομική κατοχύρωση μονοπωλίου για 15 χρόνια. Η εξαγορά κόστισε στον ΟΤΕ 142 εκ δολάρια, την ώρα που η μοναδική άλλη προσφορά προερχόταν από γαλλική εταιρία που πρόσφερε τα μισά χρήματα. Ο ΟΤΕ διπλασίασε αμέσως την προσφορά, μήπως και χάσει.
Αποτέλεσμα: Ο Αρμένιος υπουργός Δικαιοσύνης Νταβίτ Χαρουτιουνιάν καταγγέλλει εσωτερική διαφθορά και κακό μάνατζμεντ, λέγοντας ότι πολλά ανομήματα οφείλονται στην δράση των προμηθευτών.
Τον Αύγουστο του 2005 μάθαμε και για τις «ασθένειες της Μυκόνου»: Στην Ολυμπιακή, πληροφορηθήκαμε ότι περισσότερες από 4.000 μέρες επιπλέον άδειας λόγω ασθενείας έλαβαν 378 ιπτάμενοι συνοδοί και φροντιστές μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού. Εμφανίσθηκαν μαζικές ασθένειες από την 1η Ιουνίου έως τις 28 Αυγούστου.
Στον ΟΛΠ πάλι, από το 1983 και χωρίς να τηρηθεί καμιά αξιοκρατική διαδικασία έγιναν 1.182 διορισμοί. Με φωτογραφικό, βέβαια, τρόπο για να παρακάμπτεται το ΑΣΕΠ.
Την ίδια ώρα, ο δανεισμός του ΟΣΕ αυξανόταν με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 22,44% και το 2005 δανείστηκε με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου πάνω από 1 δις ευρώ, χωρίς να ανησυχεί κανείς!
Ούτε ανησύχησε κανείς όταν έγινε γνωστό πως το 2005 το ετήσιο διαχειριστικό έλλειμμα του ΟΑΣΑ ήταν 350 εκ ευρώ, ενώ από το σύνολο των δαπανών το 64,2% διετίθετο για την μισθοδοσία του προσωπικού. Ούτε όταν επίσης έγινε γνωστό ότι ο μέσος ετήσιος δανεισμός των συγκοινωνιακών φορέων αυξανόταν με ρυθμό 28%, ενώ τα ανεξόφλητα δάνεια, πλήρως εγγυημένα από το ελληνικό Δημόσιο, υπερέβαιναν το 1,1 δις ευρώ, επιβαρύνοντας το χρέος.
Δανεισμός – μαμούθ
Φυσικά, κάποιοι από τους πολιτικούς μας, θεώρησαν φυσιολογικό τον δανεισμό – μαμούθ για τις ΔΕΚΟ το 2005. Οι δανειακές τους ανάγκες εκείνη την χρονιά ήταν 2,1 δις ευρώ, ποσό που αντιστοιχούσε στο 50% των συντάξεων που χορηγούνταν στο σύνολο των συνταξιούχων. Από αυτά, τα 834 εκ ευρώ αφορούσαν πληρωμές χρεολυσιών προηγουμένων ετών. Αλλά και οι προηγούμενοι το θεώρησαν αυτό φυσιολογικό!
Το 2005, 24 από τις 42 μη εισηγμένες δημόσιες επιχειρήσεις εμφάνισαν έλλειμμα 958,6 εκ ευρώ με πρωταθλητής τον ΟΣΕ που έκλεισε την χρονιά με έλλειμμα 630 εκ ε. Αλλά και αυτό θεωρήθηκε φυσιολογικό.
Όπως φυσιολογικό θεωρήθηκε να ψηφιστεί ο νόμος 2874 του 2000, που προέβλεπε άδεια για υπερωριακή απασχόληση πέραν των 120 ωρών (με προσαύξηση 100%). Ενός νόμου που έκαναν χρήση μόνο οι ΔΕΚΟ!
Τον Δεκέμβριο του 2005 το υπουργείο των Οικονομικών ξαναέδωσε στοιχεία: Η μέση μισθολογική δαπάνη ανά εργαζόμενο στις ΔΕΚΟ (εισηγμένες και μη) ανερχόταν το 2004 σε 2.935 ε το μήνα (ακαθάριστες αποδοχές, υπερωρίες και λοιπά έξοδα προσωπικού). Στις εισηγμένες η μέση μισθολογική δαπάνη ήταν 3.268 ε στις μη εισηγμένες 2.600 ευρώ.
Συγκεκριμένα: Στη ΔΕΗ υπηρετούσαν 29.967 υπάλληλοι με μηνιαία έσοδα ο καθένας 3.076 ευρώ σε αμοιβές και έξοδα. Στα ΕΛΠΕ, υπηρετούσαν 2.645 υπάλληλοι με μέσες μηνιαίες αποδοχές ο καθένας 4.663 ευρώ. Στην ΕΥΑΘ, 573 υπάλληλοι, με αποδοχές της τάξης των 2.859 ευρώ. Στην ΕΥΔΑΠ, 4.248 υπάλληλοι με 3.244 ευρώ. Στον ΟΛΘ, 628 εργαζόμενοι με 3.279 ευρώ. Στον ΟΛΠ, 1.622 υπάλληλοι με 4.381 ευρώ. Στον ΟΠΑΠ 592 υπάλληλοι με 3.373 ευρώ.
Όσον αφορά στις μη εισηγμένες: Ασπροφός, 191 υπάλληλοι με 3.189 ευρώ. ΔΕΠΑ, 304 υπάλληλοι με 3.864 ευρώ. ΕΑΒ, 2.827 υπάλληλοι με 3.073 ευρώ. Στην ΕΒΟ-ΠΥΡΚΑΛ, 2.342 υπάλληλοι με 2.443 ευρώ. Στην ΕΘΕΛ, 6.473 υπάλληλοι με 2.514 ευρώ. ΕΚΟ-ΕΛΔΑ, 722 υπάλληλοι με 3.924 ευρώ. ΕΛΤΑ, 11.589 υπάλληλοι με 2.253 ευρώ. ΕΡΤ, 2.415υπάλληλοι με 3.226 ευρώ. ΗΛΠΑΠ, 1.685 υπάλληλοι με 2.568 ευρώ. ΗΣΑΠ, 1.377 υπάλληλοι με 4.113 ευρώ. ΟΑΣΑ, 258 υπάλληλοι με 2.532 ευρώ. ΟΔΙΕ, 470 υπάλληλοι με 2.846 ευρώ. ΟΣΕ, 8.438 υπάλληλοι με 2.628 ευρώ. ΟΣΚ, 364 υπάλληλοι με 2.396 ευρώ. ΔΕΘ, 46 υπάλληλοι με 2.984 ευρώ. ΕΛΟΤ, 79 υπάλληλοι με 3.094 ευρώ. ΕΟΜΜΕΧ, 251 υπάλληλοι με 2.661 ευρώ. ΕΟΤ, 553 υπάλληλοι με 2.147 ευρώ. ΕΟΦ, 232 υπάλληλοι με 2.711 ευρώ. ΙΓΜΕ, 716 υπάλληλοι με 3.178 ευρώ. ΟΔΔΥ, 169 υπάλληλοι με 2.654 ευρώ. ΟΕΔΒ, 186 υπάλληλοι με 1.478 ευρώ. ΤΕΟ, 617 υπάλληλοι με 2.090 ευρώ.
Παρ’ όλα αυτά, έγινε σκοτωμός κατά την ψήφιση του άρθρου 14 για τις ΔΕΚΟ, που δεν σταμάτησαν ποτέ να κρατούν ψηλά την σημαία του πληθωρισμού. Το 2003, για παράδειγμα, η μέση αύξηση των τιμολογίων των ΔΕΚΟ ήταν 3%, έναντι μέσου πληθωρισμού 3,5%. Η μέση αύξηση των τιμολογίων ύδρευσης ήταν 6,1% και των ταχυδρομικών τελών 5,2%, του υγραερίου 5,1%, της ΔΕΗ 2,9%, των αστικών συγκοινωνιών 1,2%. Το 2002 τα τιμολόγια ύδρευσης αυξήθηκαν κατά 3,7%, το 2001 κατά 6,8%. Τα ταχυδρομικά τέλη αυξήθηκαν το 2002 κατά 9,9% και το 2001 κατά 15,5%. Οι αυξήσεις στα εισιτήρια της Ολυμπιακής κατά 1,6% το 2003, 7,7% το 2002, 9,2% το 2001. Μείωση υπήρξε μόνο στα τηλεφωνικά τέλη για να αντέξει ο ΟΤΕ στον ανταγωνισμό. Αυξήθηκαν, όμως, άλλες χρεώσεις, όπως τα πάγια τέλη.
Και ενώ όλα ήσαν φυσιολογικά – προφανώς, διότι διαφορετικά κάτι θα είχε αλλάξει – φθάσαμε στο 2006, οπότε πληροφορηθήκαμε ότι οι ζημιές στις μη εισηγμένες ΔΕΚΟ από 410 εκ ευρώ το 2000, το 2006 ξεπέρασαν το 1 δις ευρώ. Παράλληλα, οι δαπάνες μισθοδοσίας αυξήθηκαν κατά 48,5%, με τον αριθμό των εργαζομένων σχεδόν αμετάβλητο (44.000 άτομα). Την ίσια περίοδο στις εισηγμένες οι μισθοί αυξήθηκαν κατά 16,53%. Οσο για τις ζημίες υπερέβησαν σωρευτικά τα 5,5 δις ε.
Και ιδού ο κατάλογος των ζημιών το 2005: ΟΣΕ 629,81 εκ ευρώ. ΕΘΕΛ 265,29 εκ ευρώ. ΗΣΑΠ 91,71 εκ ευρώ. ΕΒΟ-ΠΥΡΚΑΛ 89,37 εκ ευρώ. ΗΛΠΑΠ 83,69 εκ ευρώ. ΟΔΙΕ 19,83 εκ ευρώ. ΤΡΑΜ 16,33 εκ ευρώ. ΕΟΜΜΕΧ 11,28 εκ ευρώ. Προαστιακός 10,16 εκ ευρώ. ΟΣΚ 10,14 εκ ευρώ. ΟΠΕ 7,36 εκ ευρώ. ΑΣΠΡΟΦΟΣ 4,36 εκ ευρώ. ΟΑΣΑ 3,74 εκ ευρώ. ΟΔΔΥ 2,70 εκ ευρώ. ΕΛΟΤ 2,47 εκ ευρώ. ΔΕΠΟΣ 0,41 εκ ευρώ. ΔΕΘ 0,26 εκ ευρώ. Οργανισμός Λιμένος Βόλου 0,25 εκ ευρώ. Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου 0,14 εκ ευρώ. ΚΕΔ 0,07 εκ ευρώ.
elzoni.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου