Σάββατο 31 Δεκεμβρίου 2011

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ: Νομοσχέδιο για τις δυνατότητες τουριστικής αξιοποίησης της ελληνικής υπαίθρου


Το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού διαρθρώνεται στα ακόλουθα μέρη:
Α. Τουρισμός υπαίθρου
Οι δυνατότητες τουριστικής αξιοποίησης της ελληνικής υπαίθρου, με ανάδειξη, προβολή και προώθηση της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς έχουν από καιρό διαγνωστεί και επισημανθεί.
Στόχος της προωθούμενης νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι η διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και η κατηγοριοποίηση, σε ένα διακριτό πλαίσιο, των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο ευρύτερο φάσμα των δραστηριοτήτων του Τουρισμού Υπαίθρου. Το πλαίσιο αυτό εισαγάγει.....γενικούς κανόνες, ορισμούς και κατευθυντήριες αρχές, που θα διέπουν τον Τουρισμό Υπαίθρου στο σύνολό του, εκτός και αν σε ειδικότερες περιπτώσεις, που αναφέρονται (Αγροτουρισμός, Οινοτουρισμός και Αλιευτικός τουρισμός) υπάρχουν ειδικότερες ή αποκλίνουσες ρυθμίσεις. Προωθεί τη χρήση Ειδικού Σήματος Τουρισμού Υπαίθρου, μέσα από το οποίο, τόσο η πολιτεία όσο και οι ίδιοι επιχειρηματίες θα μπορούν να προβάλουν και να προωθούν συντονισμένα τις ειδικές δράσεις και υπηρεσίες τους. Τέλος, μέσω της ρυθμιστικής πλαισίωσης των μορφών Τουρισμού Υπαίθρου, υποστηρίζονται και αναδεικνύονται η τοπική παραγωγή και τα τοπικά προϊόντα (Καλάθι Αγροτικών Προϊόντων Περιφέρειας), στηρίζοντας την τοπική οικονομία, και -στις ειδικές μορφές του- συμπληρώνοντας το ίδιο το αγροτικό –αλιευτικό εισόδημα.

Με τις διατάξεις του προωθούμενου Νόμου, αποσαφηνίζεται για πρώτη φορά στη χώρα μας ο Τουρισμός Υπαίθρου και ορίζεται ως η κάθε ειδική μορφή βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης που έχει ως σκοπό την επαφή του επισκέπτη-τουρίστα με το φυσικό, παραγωγικό, κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον της Υπαίθρου. Αντίστοιχα ορίζονται ο Αγροτουρισμός, ο Οινοτουρισμός και ο Αλιευτικός Τουρισμός, που αποτελούν, ή μπορούν να αποτελέσουν, μερικές από τις δυναμικότερες μορφές του Τουρισμού Υπαίθρου, στη χώρα μας.

Επιπλέον γίνεται ενδεικτική αναφορά στις έως σήμερα καταγεγραμμένες μορφές Τουρισμού Υπαίθρου, που ήδη ασκούνται στη Ελλάδα, με σκοπό να καταγραφούν και νομοθετικά και να ισχύσουν ορισμένοι γενικοί κανόνες σε αυτές, διατηρώντας τον σχετικό κατάλογο ανοιχτό ώστε ο Νόμος να αποτελεί στο διηνεκές το πλαίσιο υποδοχής μελλοντικών ρυθμίσεων και άλλων συγκεκριμένων μορφών Τουρισμού Υπαίθρου , από τις καταγεγραμμένες ή μη σε αυτόν. Ενδεικτικά αναφέρονται οι εξής:

-Παρατήρηση της άγριας πανίδας και χλωρίδας

-Χιονοδρομικές δραστηριότητες

-Ιππασία, Πεζοπορία, Αναρρίχηση, Ορειβασία, Ποδηλασία, Διάσχιση φαραγγιών, εξερεύνηση σπηλαίων

-Rafting, κανό-καγιάκ

-Καταδύσεις

-Πτήση με αλεξίπτωτο πλαγιάς, με αετό κλπ.

Ο Τουρισμός Υπαίθρου περιλαμβάνει επίσης γενικότερες δράσεις ή δραστηριότητες που μπορούν να αναπτυχθούν με στόχο την ψυχαγωγία του επισκέπτη-τουρίστα μέσω της επαφής του με το φυσικό, κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον της υπαίθρου, καθώς επίσης και τη διοργάνωση εκπαιδευτικών και επιμορφωτικών σεμιναρίων που συνδυάζονται με τις παραπάνω δράσεις ή δραστηριότητες.

Οι προωθούμενες ρυθμίσεις συμβάλουν τόσο άμεσα όσο και έμμεσα στη:

- δημιουργία άμεσων και έμμεσων θέσεων εργασίας

- προστασία και ανάδειξη των ιδιαίτερων φυσικών και πολιτισμικών χαρακτηριστικών και στοιχείων της ελληνικής περιφέρειας

- στήριξη μικρομεσαίων και οικογενειακών επιχειρήσεων

- ενίσχυση του αγροτικού εισοδήματος, της τοπικής οικονομίας και της βιώσιμης ανάπτυξης της υπαίθρου

- διεύρυνση της τουριστικής περιόδου

- διαφοροποίηση και εμπλουτισμό του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος

- προσέλκυση επισκεπτών ειδικών ενδιαφερόντων.

Β. Τροποποίηση της νομοθεσίας για τη δημιουργία και λειτουργία τουριστικών λιμένων και προσθήκη νέων διατάξεων

Η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού αποτελεί βασική προτεραιότητα για το ΥΠΠΟΤ στο πλαίσιο της 10ετούς Στρατηγικής Ανάπτυξης του Ελληνικού Τουρισμού, καθώς είναι ευρέως γνωστή η δυνατότητα -και ευκαιρία- της χώρας να πρωταγωνιστήσει στο τομέα αυτό.

Προϋπόθεση για τη βέλτιστη αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας στον τομέα αυτό αποτελεί η ορθολογικότερη ανάπτυξη και αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των τουριστικών λιμένων της χώρας.

Στο Β’ Μέρος του προτεινόμενου νομοσχεδίου προωθούνται ρυθμίσεις για την ορθολογικότερη ανάπτυξη και αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των τουριστικών λιμένων της χώρας.

Ειδικότερα, μέσα από τις προωθούμενες ρυθμίσεις:

- Αποσαφηνίζονται -μέσω των ορισμών- οι υφιστάμενες κατηγορίες λιμένων

-Ρυθμίζεται η λειτουργία και η διαχείριση του συνόλου των τουριστικών λιμένων ανεξαρτήτως του χρόνου δημιουργίας τους

- Εισάγεται το Ηλεκτρονικό Μητρώο Πληροφοριών για τους τουριστικούς λιμένες

- Αποσαφηνίζονται οι αρμοδιότητες μεταξύ των συναρμόδιων φορέων, αντιμετώπιση αλληλοεπικαλυπτόμενων αρμοδιοτήτων

- Απλοποιείται και επισπεύδεται η διαδικασία χωροθέτησης

- Υιοθετούνται ρυθμίσεις σύμφωνα με το κοινοτικό Δίκαιο

- Ορίζεται το πλαίσιο επίλυσης των διαφορών από τα Ελληνικά Δικαστήρια

- Δίνεται η δυνατότητα ορθής αξιοποίησης των μαρίνων από τους Ο.Τ.Α. και τα λιμενικά ταμεία

- Αντιμετωπίζεται η αυθαίρετη και ανεξέλεγκτη κατάσταση από τη λειτουργία τουριστικών λιμένων εκτός του κεντρικού κρατικού ελέγχου.

Οι προωθούμενες ρυθμίσεις συμβάλουν τόσο άμεσα όσο και έμμεσα στη:

- ορθολογικότερη ανάπτυξη και αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των τουριστικών λιμένων της χώρας

- δημιουργία ικανών προϋποθέσεων για προσέλκυση επενδύσεων στον θαλάσσιο τουρισμό γενικότερα, και τις λιμενικές υποδομές ειδικότερα

- δημιουργία θέσεων εργασίας σε νησιωτικές περιοχές με μειωμένη τουριστική ανάπτυξη.

Γ. Λειτουργική αδειοδότηση τουριστικών καταλυμάτων

Η πολυπλοκότητα και οι έντονα γραφειοκρατικές διαδικασίες για την λειτουργική αδειοδότηση τουριστικών καταλυμάτων, όπως και οι περισσότερες διαδικασίες αδειοδότησης επιχειρήσεων στη χώρας μας, δημιουργούν ένα μη φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον το οποίο δυσχεραίνει, και συχνά αποτρέπει, επενδυτές και επιχειρηματίες από το να δραστηριοποιηθούν αποτελεσματικά.

Έχοντας αναγνωρίσει το πρόβλημα αυτό, το ΥΠΠΟΤ, με τις ρυθμίσεις που προωθούνται στο Γ΄ Μέρος του προτεινόμενου νομοσχεδίου, προχωράει στον εξορθολογισμό και την απλούστευση της διαδικασίας και των δικαιολογητικών για τη χορήγηση του Ειδικού Σήματος Λειτουργίας τουριστικών καταλυμάτων. Ειδικότερα:

- Ενοποιούνται σε ένα ενιαίο Ειδικό Σήμα Λειτουργίας η άδεια λειτουργίας τουριστικού καταλύματος, η άδεια ίδρυσης και λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και κολυμβητικών δεξαμενών εντός του ίδιου τουριστικού καταλύματος.

- Μέσω της διαδικασίας χορήγησης προέγκρισης, που εισάγεται επιτρέπεται η νόμιμη λειτουργία της επιχείρησης με την υποβολή πλήρους φακέλου, ενώ επίσης τίθενται αυστηρά χρονικά όρια στις αρμόδιες υπηρεσίες για τη διενέργεια επιτόπιων ελέγχων.

- Εξομοιώνεται το καθεστώς λειτουργικής αδειοδότησης νέων κολυμβητικών δεξαμενών με το καθεστώς των ήδη υφισταμένων κολυμβητικών δεξαμενών.

- Εξορθολογίζονται τα απαιτούμενα προσόντα για τους Διευθυντές τουριστικών καταλυμάτων.

Η ουσιαστική ‘καινοτομία’ των ρυθμίσεων αυτών έγκειται στο ότι το κράτος αρχίζει να εμπιστεύεται τον επενδυτή, περιορίζει στο μέγιστο δυνατό βαθμό τους προληπτικούς ελέγχους αλλά αυστηροποιεί τους κατασταλτικούς ελέγχους

Οι ανωτέρω ρυθμίσεις, σε συνδυασμό με την απλοποίηση των διαδικασιών της περιβαλλοντικής και πολεοδομικής αδειοδότησης που πρόσφατα θεσπίστηκαν, συντομεύουν τον μέσο χρόνο αδειοδότησης και λειτουργίας ενός νέου τουριστικού καταλύματος από σχεδόν 4 χρόνια σε περίπου 1 ½ έτος, και τη μείωση των απαιτούμενων δικαιολογητικών κατά περίπου 40%.

Παράλληλα με τις τελικές μας ενέργειες για τη σύσταση εντός του ΕΟΤ α) της Ειδικής Υπηρεσίας Εξυπηρέτησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων ως «υπηρεσία μιας στάσεως» και β) του Πολεοδομικού Γραφείου, δημιουργείται πλέον ένα σημαντικά απλούστερο και φιλικότερο επιχειρηματικό περιβάλλον για επενδύσεις στον τουρισμό.

Οι παραπάνω ενέργειες εντάσσονται στο ευρύτερο πλαίσιο μιας διαρκούς προσπάθειας του ΥΠΠΟΤ για τη δημιουργία ενός διαφανούς, απλούστερου και φιλικότερου επενδυτικού και επιχειρηματικού περιβάλλοντος.

Δείτε τη συνέντευξη τύπου του Π. Γερουλάνου για την παρουσίαση του νέου νομοσχεδίου, καθώς και ολόκληρο το κείμενο του νομοσχεδίου και του ενημερωτικού σημειώματος εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου