Γράφει η Σοφία Βούλτεψη
Τον Φεβρουάριο του 2006 δόθηκε εντολή – τελεσίγραφο για περιορισμό των μισθολογικών αυξήσεων στο 3% και να αποφασίσουν οι διοικήσεις των ΔΕΚΟ περικοπές σε επιδόματα και δαπάνες ως τις 30 Απριλίου του 2006, ενώ εκδόθηκε εγκύκλιος για εφαρμογή του νέου νόμου 3429/2005 για τις ΔΕΚΟ.
Τότε, ήλθε από την ΓΣΕΕ η δήλωση: Θα κοπεί το χέρι όποιου συνδικαλιστή συνυπογράψει τέτοιες ρυθμίσεις. Ενώ είχε ψηφιστεί το άρθρο 14 που προέβλεπε αλλαγές στους.......
Γενικούς Κανονισμούς Προσωπικού των ΔΕΚΟ, όπως και ότι στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ έπρεπε να υιοθετηθούν γενικοί κανονισμοί με στόχο την εξυγίανσή τους ως το τέλος Απριλίου 2006.
Όταν, όμως, η διοίκηση της ΔΕΗ αποφάσισε να εφαρμόσει τον νόμο, οι συνδικαλιστές διέκοψαν την συνεδρίαση για εθελουσία έξοδο 4.000 ατόμων. Όλα αυτά, ενώ ήταν γνωστό ότι στο τέλος του 2005, η επιχείρηση, με προσωπικό 27.246 άτομα, τα καθαρά κέρδη συρρικνώθηκαν σε 135,7 εκ ευρώ, μειωμένα κατά 54% και ο δανεισμός αυξήθηκε σε 3,75 δις ευρώ έναντι 3,63 εκ ευρώ, το 2004.
Ο νόμος συνέχισε να μην εφαρμόζεται και τον Απρίλιο του 2006 το υπουργείο Ανάπτυξης κατήρτισε τον Χάρτη των Υποχρεώσεων των ΔΕΚΟ, μια λίστα 18 σημείων που έπρεπε να εφαρμόσουν οι δημόσιες επιχειρήσεις: Εντός συγκεκριμένου χρονικού ορίου η απάντηση στον πελάτη, αποζημιώσεις για πλημμελή παροχή υπηρεσιών, διευκολύνσεις σε οικονομικά αδυνάμους, όριο αποπληρωμής λογαριασμών τουλάχιστον έναν μήνας από την έκδοσή τους, απλούστευση διαδικασιών, κώδικας συμπεριφοράς των υπαλλήλων, πρόβλεψη για αξιολόγηση των παρεχομένων υπηρεσιών κλπ.
Τον Μάιο του 2006, με την ΕΕ να μας λέει ότι ξοδεύουμε για μισθούς δημοσίων υπαλλήλων 25,7% περισσότερα από τον μέσο όρο της ευρωζώνης, ενώ βρισκόμαστε στον πάτο σε ό,τι αφορά στην κοινωνική προστασία, ο ΟΣΕ έδωσε αυξήσεις κόντρα στον νόμο. Υπεγράφη διετής συλλογική σύμβαση και δόθηκαν επιπλέον χρήματα στους εργαζόμενους από 80 ως 120 ευρώ μικτά για το 2006 και από 90 ως 135 ε για το 2007. Παράλληλα, έγινε διεύρυνση των επιδομάτων και δεν επετράπη κανένας διαχωρισμός μεταξύ παλιών και νέων εργαζομένων.
Η γελοιότης συνεχίστηκε. Αφού ο νόμος δεν είχε εφαρμοστεί ως το τέλος Απριλίου 2006, ως όφειλε, δόθηκε (ξανά) εντολή για κατάθεση business plan από τις ΔΕΚΟ. Υποχρεούνταν να έχουν καταρτίσει επιχειρησιακά σχέδια με στόχο την μείωση των ελλειμμάτων ως τις 30 Ιουνίου, ενώ ως τις 30 Αυγούστου έπρεπε να είχε τεθεί σε εφαρμογή η νέα οργανωτική δομή των ΔΕΚΟ.
Επίσης οι οικονομικές καταστάσεις θα συντάσσονταν σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα χρηματοοικονομικής πληροφόρησης, ενώ η αμοιβή του διευθύνοντος συμβούλου δεν θα μπορούσε να υπερβαίνει την αμοιβή του Προέδρου του Αρείου Πάγου.
Όλα αυτά, βέβαια, συνέβαιναν διότι, ενώ ο νόμος για τις ΔΕΚΟ 3429 του 2005 προέβλεπε ότι οι ζημιογόνες επιχειρήσεις του Δημοσίου όφειλαν, μετά από διαπραγματεύσεις με τους εργαζομένους, αλλά σε προθεσμία 4 μηνών να προσαρμόσουν τους κανονισμούς προσωπικού με στόχο την εξυγίανσή τους. Αν η προθεσμία περνούσε άπρακτη, ο νόμος προέβλεπε οι αλλαγές να γίνονται με νόμο. Αλλά ο τότε αρμόδιος υπουργός, ανακοίνωσε ότι καμιά αλλαγή δεν θα γινόταν χωρίς την συναίνεση εργαζομένων. Κατήργησε τον νόμο προφανώς για να μην δυσαρεστήσει τους υφισταμένους και πελάτες του!
Μ’ αυτά και μ’ αυτά φθάσαμε στον Οκτώβριο του 2006, οπότε, μετά τους ένδεκα Οργανισμούς Λιμένων, στάθηκε δυνατόν να εφαρμοστεί ο νόμος σε 18 ακόμη φορείς (ΕΑΣ, ΕΤΑ, Αγροτουριστική, Ελληνικό Φεστιβάλ, ΔΕΘ, ΕΥΑΘ, HELEXPO, ΟΔΔΥ, ΕΑΒ, Κτηματική Εταιρία Δημοσίου, ΟΠΕ, Ελληνικές Αλυκές, Μεταλλουργική Βιομηχανία, Ελληνικό Κέντρο Επενδύσεων, Κοινωνία της Πληροφορίας, ΟΣΚ, Οργανισμοί Λιμένος, κλπ).
Τον Νοέμβριο του 2006, μέσα σε έναν χρόνο, τα έσοδα των ΔΕΚΟ είχαν μειωθεί κατά 8%, ενώ οι ζημίες αυξήθηκαν κατά 228% και τα ελλείμματα κατά 200%!
Κρουαζιερόπλοια και καπετάνιοι
Ήταν τότε που ξέσπασε θύελλα όταν ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΤΕ Π. Βουρλούμης, στη διάρκεια ημερίδας, αποκάλεσε τις ΔΕΚΟ «κρουαζιερόπλοια πολυτελείας» με τους συνδικαλιστές στις θέσεις λουξ. Παράλληλα, είπε ότι καπετάνιοι είναι διοικήσεις που δεν τολμούν και πλοιοκτήτρια εταιρία οι κυβερνήσεις που δεν θέλουν φασαρίες. Επίσης, αποκάλεσε την Βουλή υπερωκεάνιο πολυτελείας.
Σωστά, γιατί και ο ίδιος διορισμένος από κυβέρνηση ήταν. Αλλά οπωσδήποτε, η τότε «πλοιοκτήτρια εταιρία» έδειχνε αδυναμία να επιβάλει το σωστό, αν και γνώριζε πως οι ΔΕΚΟ θα κατέγραφαν το 2007 ζημιές πάνω από 1,5 δις ευρώ και θα αναζητούσαν νέα δάνεια, υψηλότερα των 2 δις ευρώ.
Τον Ιανουάριο του 2007, δόθηκε στην δημοσιότητα και η Ειδική Έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη (ναι, ναι, του σημερινού δημάρχου Αθηναίων) για τις προσλήψεις και το ΑΣΕΠ. Αφορούσε την περίοδο 1994-2004. Σύμφωνα με αυτήν, το 2000 (εκλογικό έτος) 9 στις 10 προσλήψεις έγιναν κατά παράβαση του νόμου Πεπονή, ενώ κατά την δεκαετία 7 στους 10 διορισμούς ελέγχονται για τη νομιμότητά τους.
Στο μεταξύ, ο νόμος 3429 του 2005 συνέχιζε να καρκινοβατεί ως προς την εφαρμογή του. Τον Σεπτέμβριο του 2007 ανακοινώθηκαν περικοπές μισθών στους διοικητές των ΔΕΚΟ με βάση τον νέο νόμο. Και τον Νοέμβριο, τους… τα ξανάδωσαν πίσω ως αποζημίωση για συμμετοχή σε διοικητικά συμβούλια!
Εκείνον τον μήνα, τον Νοέμβριο του 2007, δόθηκε στην δημοσιότητα και η ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Καταναλωτή: Στην κορυφή της λίστας παραπόνων των καταναλωτών οι περίφημες επιχειρήσεις κοινής οφελείας. Οι περισσότερες καταγγελίες αφορούσαν σε ΔΕΗ, ΟΣΕ, Μετρό, τηλεπικοινωνίες.
Την ίδια ώρα σημειωνόταν νέα έκρηξη στα ελλείμματα των ΔΕΚΟ. Με πρωταθλητές ΟΣΕ, ΕΘΕΛ, ΕΔΥΣΙ, ΕΑΣ και συσσωρευμένα χρέη ύψους 15 δις ευρώ. Αποδείχθηκε επίσης ότι οι διοικήσεις των ΔΕΚΟ δεν μπορούσαν καν να διαχειριστούν τον δανεισμό τους, ενώ όποτε τους κατέβαινε στο κεφάλι ζητούσαν δάνεια, ακόμη και αν είχαν χρήματα στα αποθεματικά τους.
Ειδικά στις επιχειρήσεις που υπάγονται στο υπουργείο μεταφορών η μεταρρύθμιση για τις ΔΕΚΟ κυριολεκτικά ναυάγησε. Το έλλειμμα του ΟΣΕ εκτροχιάστηκε κατά 2 δις ευρώ, ενώ το χρέος μετά τον περίφημο διαχωρισμό των δραστηριοτήτων εκτινάχθηκε στα 7,5 δις ευρώ μέσα σε μόλις 15 μήνες.
Ο ΟΣΕ στις αρχές του 2007 έσπασε σε πέντε εταιρίες, με αποτέλεσμα να επιβαρυνθεί με επιπλέον λειτουργικά έξοδα. Μάλιστα, μετά τον διαχωρισμό δημιουργήθηκε και άλλο πρόβλημα, καθώς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν μπορούσε πλέον να επιδοτηθεί.
Όσο για τους οργανισμούς του ΟΑΣΑ, την περίοδο 2003-2006 παρουσίασαν διόγκωση ελλειμμάτων κατά 42% και μαύρη τρύπα ύψους 3 δις ευρώ. Όλοι τους κουβαλούσαν δεκαετίες ζημιογόνων χρήσεων, ενώ και οι νέες εταιρίες (τραμ, προαστιακός, πρόλαβαν αμέσως να δημιουργήσουν τεράστια συσσωρευμένα χρέη).
Κάθε άλλο παρά τυχαίο, αφού και επί ΠΑΣΟΚ και επί Ν.Δ. τα δύο τρίτα των Κεντρικών Επιτροπών και των δύο κομμάτων έγιναν διευθυντές σε ΔΕΚΟ. Οι θέσεις στις ΔΕΚΟ υπήρξαν πάντα – και είναι και σήμερα ό,τι κι’ αν λένε για βιογραφικά και διαφάνεια – τα τρόπαια των αφισοκολλητών των κομμάτων.
Ετσι, τον Ιούνιο του 2008, μόνο τα χρέη του ΟΣΕ είχαν φθάσει στα 8,4 δις ευρώ. Αλλά οι μισθοί, μισθοί – οι εργαζόμενοι λένε πως αυτό συνέβη επειδή δεν υπάρχει αρκετό προσωπικό στις θέσεις που θα έπρεπε να υπάρχει, οπότε οι ανάγκες καλύπτονται με υπερωρίες.
Το 2007, σύμφωνα με τις επίσημες μισθοδοτικές καταστάσεις, το ύψος των αμοιβών 20 μηχανοδηγών ξεπέρασε τα 2 εκ ε. Από αυτά μόνο οι 400.000 αντιστοιχούν σε βασικό μισθό, ενώ οι 862.000 προέρχονταν από υπερωρίες.
Τον Ιούλιο του 2008, η τότε κυβέρνηση επανήλθε με non paper για τους μισθούς στις ΔΕΚΟ. Σύμφωνα με αυτό το 2007, η μέση ετήσια αμοιβή στις ΔΕΚΟ ήταν 43.280 ευρώ, ενώ ο μέσος ετήσιος εθνικός μισθός βρισκόταν στα 27.174 ευρώ και ο μέσος ετήσιος μισθός των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα ήταν 23.405 ευρώ. Στην ΕΑΒ, το 56% έπαιρνε από 30.000 ως 50.000 ευρώ. Στον ΗΣΑΠ το 73% έπαιρνε από 30.000 ως 70.000 ευρώ. Στον ΟΣΕ οι μέσες αμοιβές ήταν 32.273 ευρώ και με τις υπερωρίες έφθανε στις 52.457 ευρώ. Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι μέσες αμοιβές ήταν 33.424 ευρώ και με τις υπερωρίες 59.388 ευρώ.
Στην Ολυμπιακή Αεροπορία, με αποφάσεις της διαιτησίας, το 2004 επιτεύχθηκαν αυξήσεις βασικών μισθών της τάξης του 40%, ενώ δόθηκαν αυξήσεις και στα επιδόματα γάμου, τέκνων, παραγωγικότητας, εκπαιδευτή. Στις αποζημιώσεις ασθένειας η καταβολή μισθού γινόταν για 12 μήνες αντί για έναν μήνα, ενώ η αποζημίωση συνταξιοδότησης από ασθένεια έφθανε στο 80% του μισθού.
Το 2008, η αποζημίωση λόγω συνταξιοδότησης αυξήθηκε στο 100% από το 40%που ήταν το 2004. Στον ΗΛΠΑΠ δόθηκαν αυξήσεις άνω του 8,5% ετησίως.
Συμπέρασμα: Το ελληνικό Δημόσιο έφθασε να διατηρεί 48 δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς, όπου βασίλευαν οι ρουσφετολογικές προσλήψεις.
Στην πενταετία 2003 – 2008 δόθηκαν αυξήσεις της τάξης του 10% στους μισθούς των ΔΕΚΟ, με αποτέλεσμα 2 στα 3 ευρώ των εξόδων τους να πηγαίνουν στην μισθοδοσία.
Παρά το γεγονός ότι τον Απρίλιο του 2006 η διϋπουργική επιτροπή για τις ΔΕΚΟ καθόρισε πλαφόν αύξησης του μισθολογικού κόστους στο 5% για το 2006 και στο 6% για το 2007, αυτό αυξήθηκε κατά 8,43% το 2006 και 8,25% το 2007. Παρά τις προειδοποιήσεις ότι σε διαφορετική περίπτωση θα επιβάλλονταν κυρώσεις στις διοικήσεις (που ουδέποτε επιβλήθηκαν): Απόλυση χωρίς αποζημίωση, δέσμευση των εσόδων των ΔΕΚΟ και μη χορήγηση εγγύησης του Δημοσίου για τα δάνεια που θα συνάψουν, όπως προέβλεπε ο νόμος του Δεκεμβρίου 2005.
Το κόστος μισθοδοσίας από το 67,13% των λειτουργικών εξόδων το 2005 εκτινάχθηκε στο 77,93% το 2006 και στο 74,64% το 2007. Στην ΕΑΒ το κόστος μισθοδοσίας ως προς τα συνολικά λειτουργικά έξοδα αυξήθηκε από 62,47% το 2005, σε 86,88% το 2007. Στην ΕΒΟ-ΠΥΡΚΑΛ (ΕΑΣ) από 45,99% στο 76,15%. Από τα στοιχεία προέκυψε ότι οι αυξήσεις έγιναν μέσω υπερωριών, συμμετοχών σε επιτροπές, εκτάκτων αμοιβών, επιδομάτων θέσεων ευθύνης κλπ.
Το 2008 σάλος προκλήθηκε – και από στελέχη της Ν.Δ. - πάλι από την κατάθεση της τροπολογίας, που προέβλεπε ότι στις επιχειρήσεις που λαμβάνουν κρατική ενίσχυση ή καταγράφουν έστω και για ένα έτος ζημίες ή, ακόμη, το Δημόσιο κατέχει την πλειοψηφία των μετοχών (εισηγμένες) δεν θα ισχύουν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις, ενώ τις ετήσιες αυξήσεις θα αποφασίζει διϋπουργική επιτροπή με βάση τον επίσημο πληθωρισμό. Αν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων δεν συμφωνούν, αυτοί δεν θα έχουν το δικαίωμα προσφυγής στον ΟΜΕΔ (Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας). Προς τούτο θα απαιτείται κοινή προσφυγή στον Οργανισμό Μεσολάβησης με τον εργοδότη. Λίγο μετά προστέθηκε η πρόβλεψη: «Οι αποδοχές στο σύνολό του, που θα ορίζει η Διϋπουργική Απόφαση της Επιτροπής ΔΕΚΟ, δεν θα μπορεί να είναι κατώτερες από το ύψος αυτών που καθορίζουν η Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και οι κλαδικές συμβάσεις».
Φθάνουμε στο 2009, οπότε το έλλειμμα του ΟΣΕ βρίσκεται στα 9 δις ευρώ. Και οι υπουργοί το μόνο που κάνουν είναι να αλλάζουν τις διοικήσεις στις ελλειμματικές ΔΕΚΟ του τομέα συγκοινωνιών, τοποθετώντας τους εκλεκτούς τους στις θέσεις των προηγουμένων – λες και είχαν παραλάβει από υπουργούς του αντίπαλου κόμματος (πράγμα το οποίο επίσης είναι απαράδεκτο). Φθάσαμε στο σημείο να γίνουν πάνω από δέκα αλλαγές στο Δ.Σ. του ΟΣΕ μέσα σε μια πενταετία.
Το 2004 ο όμιλος απασχολούσε 8.400 εργαζομένους με δαπάνη μισθοδοσίας 248 εκ ε. Το 2009 απασχολούσε 6.400 με δαπάνη 302 εκ. Διότι μαζί με τα μέλη του Δ.Σ. έπρεπε να ευνοηθούν και άλλοι υποστηρικτές του εκάστοτε υπουργού. Με αποτέλεσμα, το συσσωρευμένο χρέος να ξεπεράσει τα 10 δις ευρώ.
Τον Δεκέμβριο του 2009, η κυβέρνηση έχει αλλάξει, οδεύουμε ολοταχώς προς την πτώχευση και την επιτήρηση, αλλά οι νέοι κυβερνώντες δεν θέλουν με το καλημέρα σας να φανούν ανακόλουθοι σε σχέση με τις προεκλογικές τους υποσχέσεις.
«Νέο μοντέλο»
Έτσι, ανακοινώνεται «νέο μοντέλο διοίκησης στις εποπτευόμενες ΔΕΚΟ», με «διαρκή έλεγχο των διοικήσεων (δύο φορές το μήνα θα περνούν οι διοικητές το κατώφλι του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μαθαίνουμε), με πιστή τήρηση χρονοδιαγραμμάτων, ενιαίο προϋπολογισμό σε ορισμένες περιπτώσεις και τοποθέτηση ενός προσώπου στις θέσεις προέδρου και διευθύνοντος σύμβουλου.
Στον ΟΣΕ οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι από τα χρέη των 10 δις ευρώ, τα 8,5 οφείλονται στο γεγονός ότι την περίοδο 2002-2009 το Δημόσιο υποχρέωνε τον Οργανισμό να δανείζεται με επαχθείς όρους για να καλύπτει τα θέματα των υποδομών.
Το βέβαιο είναι ότι από το 2002 ως το 2008 το σύνολο των οφειλών του ΟΣΕ υπερτριπλασιάστηκε.
Τον Ιούλιο του 2010, το ΠΑΣΟΚ κοντεύει έναν χρόνο εξουσίας και η τρόικα βρίσκεται ανάμεσά μας. Οι 52 ΔΕΚΟ εμφανίζουν ζημιές ύψους 1,8 δις ευρώ και έχουν δανειακές ανάγκες ύψους 1,6 δις ευρώ. Ο υπουργός Οικονομικών κάνει δηλώσεις και οι εργαζόμενοι επίσχεση εργασίας για καθυστέρηση δεδουλευμένων. Η τρόικα θέτει για πρώτη φορά θέμα μείωσης προσωπικού.
Βρισκόμαστε στην εκπνοή του 2010 και πλέον έχει αναγγελθεί η μη ανανέωση των συμβάσεων. Αλλά και ότι δεν θα γίνει απόλυση κανενός μονίμου υπαλλήλου. Μέχρι στιγμής δεν έχουμε δει τίποτε που να θυμίζει ανάπτυξη, σωστή λειτουργία και δημιουργία προϋποθέσεων εσόδων.
Στην Ελλάδα, ισχύει πάντα το φινάλε της «Λυσιστράτης» του Αριστοφάνη: Ελάτε στο συμπόσιο, πληρώνει το Δημόσιο…
elzoni.gr
Τον Φεβρουάριο του 2006 δόθηκε εντολή – τελεσίγραφο για περιορισμό των μισθολογικών αυξήσεων στο 3% και να αποφασίσουν οι διοικήσεις των ΔΕΚΟ περικοπές σε επιδόματα και δαπάνες ως τις 30 Απριλίου του 2006, ενώ εκδόθηκε εγκύκλιος για εφαρμογή του νέου νόμου 3429/2005 για τις ΔΕΚΟ.
Τότε, ήλθε από την ΓΣΕΕ η δήλωση: Θα κοπεί το χέρι όποιου συνδικαλιστή συνυπογράψει τέτοιες ρυθμίσεις. Ενώ είχε ψηφιστεί το άρθρο 14 που προέβλεπε αλλαγές στους.......
Γενικούς Κανονισμούς Προσωπικού των ΔΕΚΟ, όπως και ότι στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ έπρεπε να υιοθετηθούν γενικοί κανονισμοί με στόχο την εξυγίανσή τους ως το τέλος Απριλίου 2006.
Όταν, όμως, η διοίκηση της ΔΕΗ αποφάσισε να εφαρμόσει τον νόμο, οι συνδικαλιστές διέκοψαν την συνεδρίαση για εθελουσία έξοδο 4.000 ατόμων. Όλα αυτά, ενώ ήταν γνωστό ότι στο τέλος του 2005, η επιχείρηση, με προσωπικό 27.246 άτομα, τα καθαρά κέρδη συρρικνώθηκαν σε 135,7 εκ ευρώ, μειωμένα κατά 54% και ο δανεισμός αυξήθηκε σε 3,75 δις ευρώ έναντι 3,63 εκ ευρώ, το 2004.
Ο νόμος συνέχισε να μην εφαρμόζεται και τον Απρίλιο του 2006 το υπουργείο Ανάπτυξης κατήρτισε τον Χάρτη των Υποχρεώσεων των ΔΕΚΟ, μια λίστα 18 σημείων που έπρεπε να εφαρμόσουν οι δημόσιες επιχειρήσεις: Εντός συγκεκριμένου χρονικού ορίου η απάντηση στον πελάτη, αποζημιώσεις για πλημμελή παροχή υπηρεσιών, διευκολύνσεις σε οικονομικά αδυνάμους, όριο αποπληρωμής λογαριασμών τουλάχιστον έναν μήνας από την έκδοσή τους, απλούστευση διαδικασιών, κώδικας συμπεριφοράς των υπαλλήλων, πρόβλεψη για αξιολόγηση των παρεχομένων υπηρεσιών κλπ.
Τον Μάιο του 2006, με την ΕΕ να μας λέει ότι ξοδεύουμε για μισθούς δημοσίων υπαλλήλων 25,7% περισσότερα από τον μέσο όρο της ευρωζώνης, ενώ βρισκόμαστε στον πάτο σε ό,τι αφορά στην κοινωνική προστασία, ο ΟΣΕ έδωσε αυξήσεις κόντρα στον νόμο. Υπεγράφη διετής συλλογική σύμβαση και δόθηκαν επιπλέον χρήματα στους εργαζόμενους από 80 ως 120 ευρώ μικτά για το 2006 και από 90 ως 135 ε για το 2007. Παράλληλα, έγινε διεύρυνση των επιδομάτων και δεν επετράπη κανένας διαχωρισμός μεταξύ παλιών και νέων εργαζομένων.
Η γελοιότης συνεχίστηκε. Αφού ο νόμος δεν είχε εφαρμοστεί ως το τέλος Απριλίου 2006, ως όφειλε, δόθηκε (ξανά) εντολή για κατάθεση business plan από τις ΔΕΚΟ. Υποχρεούνταν να έχουν καταρτίσει επιχειρησιακά σχέδια με στόχο την μείωση των ελλειμμάτων ως τις 30 Ιουνίου, ενώ ως τις 30 Αυγούστου έπρεπε να είχε τεθεί σε εφαρμογή η νέα οργανωτική δομή των ΔΕΚΟ.
Επίσης οι οικονομικές καταστάσεις θα συντάσσονταν σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα χρηματοοικονομικής πληροφόρησης, ενώ η αμοιβή του διευθύνοντος συμβούλου δεν θα μπορούσε να υπερβαίνει την αμοιβή του Προέδρου του Αρείου Πάγου.
Όλα αυτά, βέβαια, συνέβαιναν διότι, ενώ ο νόμος για τις ΔΕΚΟ 3429 του 2005 προέβλεπε ότι οι ζημιογόνες επιχειρήσεις του Δημοσίου όφειλαν, μετά από διαπραγματεύσεις με τους εργαζομένους, αλλά σε προθεσμία 4 μηνών να προσαρμόσουν τους κανονισμούς προσωπικού με στόχο την εξυγίανσή τους. Αν η προθεσμία περνούσε άπρακτη, ο νόμος προέβλεπε οι αλλαγές να γίνονται με νόμο. Αλλά ο τότε αρμόδιος υπουργός, ανακοίνωσε ότι καμιά αλλαγή δεν θα γινόταν χωρίς την συναίνεση εργαζομένων. Κατήργησε τον νόμο προφανώς για να μην δυσαρεστήσει τους υφισταμένους και πελάτες του!
Μ’ αυτά και μ’ αυτά φθάσαμε στον Οκτώβριο του 2006, οπότε, μετά τους ένδεκα Οργανισμούς Λιμένων, στάθηκε δυνατόν να εφαρμοστεί ο νόμος σε 18 ακόμη φορείς (ΕΑΣ, ΕΤΑ, Αγροτουριστική, Ελληνικό Φεστιβάλ, ΔΕΘ, ΕΥΑΘ, HELEXPO, ΟΔΔΥ, ΕΑΒ, Κτηματική Εταιρία Δημοσίου, ΟΠΕ, Ελληνικές Αλυκές, Μεταλλουργική Βιομηχανία, Ελληνικό Κέντρο Επενδύσεων, Κοινωνία της Πληροφορίας, ΟΣΚ, Οργανισμοί Λιμένος, κλπ).
Τον Νοέμβριο του 2006, μέσα σε έναν χρόνο, τα έσοδα των ΔΕΚΟ είχαν μειωθεί κατά 8%, ενώ οι ζημίες αυξήθηκαν κατά 228% και τα ελλείμματα κατά 200%!
Κρουαζιερόπλοια και καπετάνιοι
Ήταν τότε που ξέσπασε θύελλα όταν ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΤΕ Π. Βουρλούμης, στη διάρκεια ημερίδας, αποκάλεσε τις ΔΕΚΟ «κρουαζιερόπλοια πολυτελείας» με τους συνδικαλιστές στις θέσεις λουξ. Παράλληλα, είπε ότι καπετάνιοι είναι διοικήσεις που δεν τολμούν και πλοιοκτήτρια εταιρία οι κυβερνήσεις που δεν θέλουν φασαρίες. Επίσης, αποκάλεσε την Βουλή υπερωκεάνιο πολυτελείας.
Σωστά, γιατί και ο ίδιος διορισμένος από κυβέρνηση ήταν. Αλλά οπωσδήποτε, η τότε «πλοιοκτήτρια εταιρία» έδειχνε αδυναμία να επιβάλει το σωστό, αν και γνώριζε πως οι ΔΕΚΟ θα κατέγραφαν το 2007 ζημιές πάνω από 1,5 δις ευρώ και θα αναζητούσαν νέα δάνεια, υψηλότερα των 2 δις ευρώ.
Τον Ιανουάριο του 2007, δόθηκε στην δημοσιότητα και η Ειδική Έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη (ναι, ναι, του σημερινού δημάρχου Αθηναίων) για τις προσλήψεις και το ΑΣΕΠ. Αφορούσε την περίοδο 1994-2004. Σύμφωνα με αυτήν, το 2000 (εκλογικό έτος) 9 στις 10 προσλήψεις έγιναν κατά παράβαση του νόμου Πεπονή, ενώ κατά την δεκαετία 7 στους 10 διορισμούς ελέγχονται για τη νομιμότητά τους.
Στο μεταξύ, ο νόμος 3429 του 2005 συνέχιζε να καρκινοβατεί ως προς την εφαρμογή του. Τον Σεπτέμβριο του 2007 ανακοινώθηκαν περικοπές μισθών στους διοικητές των ΔΕΚΟ με βάση τον νέο νόμο. Και τον Νοέμβριο, τους… τα ξανάδωσαν πίσω ως αποζημίωση για συμμετοχή σε διοικητικά συμβούλια!
Εκείνον τον μήνα, τον Νοέμβριο του 2007, δόθηκε στην δημοσιότητα και η ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Καταναλωτή: Στην κορυφή της λίστας παραπόνων των καταναλωτών οι περίφημες επιχειρήσεις κοινής οφελείας. Οι περισσότερες καταγγελίες αφορούσαν σε ΔΕΗ, ΟΣΕ, Μετρό, τηλεπικοινωνίες.
Την ίδια ώρα σημειωνόταν νέα έκρηξη στα ελλείμματα των ΔΕΚΟ. Με πρωταθλητές ΟΣΕ, ΕΘΕΛ, ΕΔΥΣΙ, ΕΑΣ και συσσωρευμένα χρέη ύψους 15 δις ευρώ. Αποδείχθηκε επίσης ότι οι διοικήσεις των ΔΕΚΟ δεν μπορούσαν καν να διαχειριστούν τον δανεισμό τους, ενώ όποτε τους κατέβαινε στο κεφάλι ζητούσαν δάνεια, ακόμη και αν είχαν χρήματα στα αποθεματικά τους.
Ειδικά στις επιχειρήσεις που υπάγονται στο υπουργείο μεταφορών η μεταρρύθμιση για τις ΔΕΚΟ κυριολεκτικά ναυάγησε. Το έλλειμμα του ΟΣΕ εκτροχιάστηκε κατά 2 δις ευρώ, ενώ το χρέος μετά τον περίφημο διαχωρισμό των δραστηριοτήτων εκτινάχθηκε στα 7,5 δις ευρώ μέσα σε μόλις 15 μήνες.
Ο ΟΣΕ στις αρχές του 2007 έσπασε σε πέντε εταιρίες, με αποτέλεσμα να επιβαρυνθεί με επιπλέον λειτουργικά έξοδα. Μάλιστα, μετά τον διαχωρισμό δημιουργήθηκε και άλλο πρόβλημα, καθώς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν μπορούσε πλέον να επιδοτηθεί.
Όσο για τους οργανισμούς του ΟΑΣΑ, την περίοδο 2003-2006 παρουσίασαν διόγκωση ελλειμμάτων κατά 42% και μαύρη τρύπα ύψους 3 δις ευρώ. Όλοι τους κουβαλούσαν δεκαετίες ζημιογόνων χρήσεων, ενώ και οι νέες εταιρίες (τραμ, προαστιακός, πρόλαβαν αμέσως να δημιουργήσουν τεράστια συσσωρευμένα χρέη).
Κάθε άλλο παρά τυχαίο, αφού και επί ΠΑΣΟΚ και επί Ν.Δ. τα δύο τρίτα των Κεντρικών Επιτροπών και των δύο κομμάτων έγιναν διευθυντές σε ΔΕΚΟ. Οι θέσεις στις ΔΕΚΟ υπήρξαν πάντα – και είναι και σήμερα ό,τι κι’ αν λένε για βιογραφικά και διαφάνεια – τα τρόπαια των αφισοκολλητών των κομμάτων.
Ετσι, τον Ιούνιο του 2008, μόνο τα χρέη του ΟΣΕ είχαν φθάσει στα 8,4 δις ευρώ. Αλλά οι μισθοί, μισθοί – οι εργαζόμενοι λένε πως αυτό συνέβη επειδή δεν υπάρχει αρκετό προσωπικό στις θέσεις που θα έπρεπε να υπάρχει, οπότε οι ανάγκες καλύπτονται με υπερωρίες.
Το 2007, σύμφωνα με τις επίσημες μισθοδοτικές καταστάσεις, το ύψος των αμοιβών 20 μηχανοδηγών ξεπέρασε τα 2 εκ ε. Από αυτά μόνο οι 400.000 αντιστοιχούν σε βασικό μισθό, ενώ οι 862.000 προέρχονταν από υπερωρίες.
Τον Ιούλιο του 2008, η τότε κυβέρνηση επανήλθε με non paper για τους μισθούς στις ΔΕΚΟ. Σύμφωνα με αυτό το 2007, η μέση ετήσια αμοιβή στις ΔΕΚΟ ήταν 43.280 ευρώ, ενώ ο μέσος ετήσιος εθνικός μισθός βρισκόταν στα 27.174 ευρώ και ο μέσος ετήσιος μισθός των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα ήταν 23.405 ευρώ. Στην ΕΑΒ, το 56% έπαιρνε από 30.000 ως 50.000 ευρώ. Στον ΗΣΑΠ το 73% έπαιρνε από 30.000 ως 70.000 ευρώ. Στον ΟΣΕ οι μέσες αμοιβές ήταν 32.273 ευρώ και με τις υπερωρίες έφθανε στις 52.457 ευρώ. Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι μέσες αμοιβές ήταν 33.424 ευρώ και με τις υπερωρίες 59.388 ευρώ.
Στην Ολυμπιακή Αεροπορία, με αποφάσεις της διαιτησίας, το 2004 επιτεύχθηκαν αυξήσεις βασικών μισθών της τάξης του 40%, ενώ δόθηκαν αυξήσεις και στα επιδόματα γάμου, τέκνων, παραγωγικότητας, εκπαιδευτή. Στις αποζημιώσεις ασθένειας η καταβολή μισθού γινόταν για 12 μήνες αντί για έναν μήνα, ενώ η αποζημίωση συνταξιοδότησης από ασθένεια έφθανε στο 80% του μισθού.
Το 2008, η αποζημίωση λόγω συνταξιοδότησης αυξήθηκε στο 100% από το 40%που ήταν το 2004. Στον ΗΛΠΑΠ δόθηκαν αυξήσεις άνω του 8,5% ετησίως.
Συμπέρασμα: Το ελληνικό Δημόσιο έφθασε να διατηρεί 48 δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς, όπου βασίλευαν οι ρουσφετολογικές προσλήψεις.
Στην πενταετία 2003 – 2008 δόθηκαν αυξήσεις της τάξης του 10% στους μισθούς των ΔΕΚΟ, με αποτέλεσμα 2 στα 3 ευρώ των εξόδων τους να πηγαίνουν στην μισθοδοσία.
Παρά το γεγονός ότι τον Απρίλιο του 2006 η διϋπουργική επιτροπή για τις ΔΕΚΟ καθόρισε πλαφόν αύξησης του μισθολογικού κόστους στο 5% για το 2006 και στο 6% για το 2007, αυτό αυξήθηκε κατά 8,43% το 2006 και 8,25% το 2007. Παρά τις προειδοποιήσεις ότι σε διαφορετική περίπτωση θα επιβάλλονταν κυρώσεις στις διοικήσεις (που ουδέποτε επιβλήθηκαν): Απόλυση χωρίς αποζημίωση, δέσμευση των εσόδων των ΔΕΚΟ και μη χορήγηση εγγύησης του Δημοσίου για τα δάνεια που θα συνάψουν, όπως προέβλεπε ο νόμος του Δεκεμβρίου 2005.
Το κόστος μισθοδοσίας από το 67,13% των λειτουργικών εξόδων το 2005 εκτινάχθηκε στο 77,93% το 2006 και στο 74,64% το 2007. Στην ΕΑΒ το κόστος μισθοδοσίας ως προς τα συνολικά λειτουργικά έξοδα αυξήθηκε από 62,47% το 2005, σε 86,88% το 2007. Στην ΕΒΟ-ΠΥΡΚΑΛ (ΕΑΣ) από 45,99% στο 76,15%. Από τα στοιχεία προέκυψε ότι οι αυξήσεις έγιναν μέσω υπερωριών, συμμετοχών σε επιτροπές, εκτάκτων αμοιβών, επιδομάτων θέσεων ευθύνης κλπ.
Το 2008 σάλος προκλήθηκε – και από στελέχη της Ν.Δ. - πάλι από την κατάθεση της τροπολογίας, που προέβλεπε ότι στις επιχειρήσεις που λαμβάνουν κρατική ενίσχυση ή καταγράφουν έστω και για ένα έτος ζημίες ή, ακόμη, το Δημόσιο κατέχει την πλειοψηφία των μετοχών (εισηγμένες) δεν θα ισχύουν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις, ενώ τις ετήσιες αυξήσεις θα αποφασίζει διϋπουργική επιτροπή με βάση τον επίσημο πληθωρισμό. Αν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων δεν συμφωνούν, αυτοί δεν θα έχουν το δικαίωμα προσφυγής στον ΟΜΕΔ (Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας). Προς τούτο θα απαιτείται κοινή προσφυγή στον Οργανισμό Μεσολάβησης με τον εργοδότη. Λίγο μετά προστέθηκε η πρόβλεψη: «Οι αποδοχές στο σύνολό του, που θα ορίζει η Διϋπουργική Απόφαση της Επιτροπής ΔΕΚΟ, δεν θα μπορεί να είναι κατώτερες από το ύψος αυτών που καθορίζουν η Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και οι κλαδικές συμβάσεις».
Φθάνουμε στο 2009, οπότε το έλλειμμα του ΟΣΕ βρίσκεται στα 9 δις ευρώ. Και οι υπουργοί το μόνο που κάνουν είναι να αλλάζουν τις διοικήσεις στις ελλειμματικές ΔΕΚΟ του τομέα συγκοινωνιών, τοποθετώντας τους εκλεκτούς τους στις θέσεις των προηγουμένων – λες και είχαν παραλάβει από υπουργούς του αντίπαλου κόμματος (πράγμα το οποίο επίσης είναι απαράδεκτο). Φθάσαμε στο σημείο να γίνουν πάνω από δέκα αλλαγές στο Δ.Σ. του ΟΣΕ μέσα σε μια πενταετία.
Το 2004 ο όμιλος απασχολούσε 8.400 εργαζομένους με δαπάνη μισθοδοσίας 248 εκ ε. Το 2009 απασχολούσε 6.400 με δαπάνη 302 εκ. Διότι μαζί με τα μέλη του Δ.Σ. έπρεπε να ευνοηθούν και άλλοι υποστηρικτές του εκάστοτε υπουργού. Με αποτέλεσμα, το συσσωρευμένο χρέος να ξεπεράσει τα 10 δις ευρώ.
Τον Δεκέμβριο του 2009, η κυβέρνηση έχει αλλάξει, οδεύουμε ολοταχώς προς την πτώχευση και την επιτήρηση, αλλά οι νέοι κυβερνώντες δεν θέλουν με το καλημέρα σας να φανούν ανακόλουθοι σε σχέση με τις προεκλογικές τους υποσχέσεις.
«Νέο μοντέλο»
Έτσι, ανακοινώνεται «νέο μοντέλο διοίκησης στις εποπτευόμενες ΔΕΚΟ», με «διαρκή έλεγχο των διοικήσεων (δύο φορές το μήνα θα περνούν οι διοικητές το κατώφλι του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μαθαίνουμε), με πιστή τήρηση χρονοδιαγραμμάτων, ενιαίο προϋπολογισμό σε ορισμένες περιπτώσεις και τοποθέτηση ενός προσώπου στις θέσεις προέδρου και διευθύνοντος σύμβουλου.
Στον ΟΣΕ οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι από τα χρέη των 10 δις ευρώ, τα 8,5 οφείλονται στο γεγονός ότι την περίοδο 2002-2009 το Δημόσιο υποχρέωνε τον Οργανισμό να δανείζεται με επαχθείς όρους για να καλύπτει τα θέματα των υποδομών.
Το βέβαιο είναι ότι από το 2002 ως το 2008 το σύνολο των οφειλών του ΟΣΕ υπερτριπλασιάστηκε.
Τον Ιούλιο του 2010, το ΠΑΣΟΚ κοντεύει έναν χρόνο εξουσίας και η τρόικα βρίσκεται ανάμεσά μας. Οι 52 ΔΕΚΟ εμφανίζουν ζημιές ύψους 1,8 δις ευρώ και έχουν δανειακές ανάγκες ύψους 1,6 δις ευρώ. Ο υπουργός Οικονομικών κάνει δηλώσεις και οι εργαζόμενοι επίσχεση εργασίας για καθυστέρηση δεδουλευμένων. Η τρόικα θέτει για πρώτη φορά θέμα μείωσης προσωπικού.
Βρισκόμαστε στην εκπνοή του 2010 και πλέον έχει αναγγελθεί η μη ανανέωση των συμβάσεων. Αλλά και ότι δεν θα γίνει απόλυση κανενός μονίμου υπαλλήλου. Μέχρι στιγμής δεν έχουμε δει τίποτε που να θυμίζει ανάπτυξη, σωστή λειτουργία και δημιουργία προϋποθέσεων εσόδων.
Στην Ελλάδα, ισχύει πάντα το φινάλε της «Λυσιστράτης» του Αριστοφάνη: Ελάτε στο συμπόσιο, πληρώνει το Δημόσιο…
elzoni.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου