Σάββατο 5 Νοεμβρίου 2011

Top 10 αλυσίδες λιανικής & χονδρικής για το 2010

 Μέρος Πρώτο: Ποιοι πλήττονται από την οικονομική κρίση και ποιοι ωφελούνται διευρύνοντας τα μερίδια τους στην ελληνική αγορά.

 

 

Το 2010 ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά για το χονδρεμπόριο και το λιανεμπόριο στην χώρα μας η οποία περνάει την χειρότερη μεταπολεμική οικονομική κρίση.

Παρ΄όλα αυτά υπάρχουν αλυσίδες που αξιοποιούν την δύσκολη οικονομική συγκυρία αλλά και άλλες που πλήττονται από αυτήν. Η εικόνα του 2010 συμπληρώνεται με την αποχώρηση της Aldi από την Ελλάδα (βλπ. σχετικό άρθρο μας 9/11/2010 Aldi Ελλάς:700 εργαζόμενοι επιμένουν να λάβουν μια πειστική απάντηση για την πρωτοφανή για την Aldi, απόφαση αποχώρησης από την Ελλάδα) και την διάθεση του δικτύου των καταστημάτων της Ατλάντικ σε προμηθευτές, δανειστές και ανταγωνιστές της  (βλπ. σχετικό άρθρο μας 28/3/2011 Σούπερ Μάρκετ Altantic: Ο Γολγοθάς της εξυγίανσης συνεχίζεται με αμείωτη ένταση – αναστολή διαπραγμάτευσης των μετοχών στο ΧΑΑ).

Οι δέκα κορυφαίες αλυσίδες λιανικής / χονδρικής της χώρας μας κατά την διάρκεια του 2010 παρουσίασαν την εξής εικόνα:







Carrefour Μαρινόπουλος: Σταθερά στην πρώτη θέση αλλά με απώλειες


Ο Όμιλος Carrefour Μαρινόπουλος παραμένει σταθερά στην πρώτη θέση των Top-10 αλυσίδων χονδρικής / λιανικής της χώρας μας αλλά φαίνεται να έχει πληγεί αισθητά από την οικονομική κρίση. Στον πίνακα που ακολουθεί εμφανίζονται οι εργαζόμενοι στον Όμιλο καθώς και τα συνολικά καταστήματα που λειτουργεί είτε απ΄ ευθείας, είτε με την μέθοδο του Franchising (Σχετικά με το franchising βλπ. σχετικό άρθρο μας 28/12/2010 εδώ) :

ΟΜΙΛΟΣ CARREFOUR ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ


2009
2010
Εργαζόμενοι
12.500
14.042
ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ


Υπερ- Μάρκετ
30
32
SM Carefour/Μαρινόπουλος
269
247
Carrefour Express
61
86
5΄Μαρινόπουλος*
52
-
Anytime
78
91
Smile
94
99
ΣΥΝΟΛΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ
584
555
Πίνακας ΛΚ
*Τα καταστήματα 5΄Μαρινόπουλος μετατρέπονται σε Carrefour Express


Ό Όμιλος Carrefour Μαρινόπουλος, σαν ο μεγαλύτερος της Ελληνικής αγοράς, αισθάνθηκε πιο έντονα τα συμπτώματα της οικονομικής κρίσης η οποία, όπως φαίνεται από τον πίνακα των ετών 2007-2010 που ακολουθεί, άρχισε να τον επηρεάζει αρνητικά από το 2009:

ΟΜΙΛΟΣ CARREFOUR / ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ


ΕΤΟΣ
Κύκλος Εργασιών
Μικτά κέρδη 
Καθαρά κέρδη προ φόρων  
Σύνολο υποχρεώσεων
2007
2.471.373.000
543.956.000
63.485.000
1.192.670.000
2008
2.622.119.000
588.712.000
72.432.000
1.202.257.000
2009
2.532.208.000
579.963.000
66.098.000
1.116.483.000
2010
2.247.762.394
427.774.912
-117.498.401
1.130.867.173
Πίνακας: Λ. Κουμάκης - Πηγή: Carrefour/Mαρινόπουλος


Ο (μητρικός) Γαλλικός Όμιλος, στην ετήσια έκθεσή του για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2010 σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιείται (βλπ. σχετικό άρθρο μας 20/1/2011 εδώ), για την Ελλάδα είχε «προαναγγείλει» τα προβλήματα που προκύπτουν από την οικονομική κρίση, αναφέροντας τα εξής:

Οι πωλήσεις μας στην Ελλάδα επηρεάστηκαν από την επιδείνωση του οικονομικού κλίματος. Οι πωλήσεις μειώθηκαν σε συγκρίσιμα μεγέθη κατά 8,1% και συνολικά κατά 5,7%.

Οι συνολικές πωλήσεις του 2010, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ μειώθηκαν κατά 4,1%: Από 2,836 δις Ευρώ το 2009 σε 2,719 δις Ευρώ το 2010.

Οι παραπάνω αξίες προφανώς περιλαμβάνουν και κάποιες άλλες δραστηριότητες που δεν ανήκουν στα ενοποιημένα αποτελέσματα του Ομίλου Carrefour Μαρινόπουλος (Εταιρίες Carrefour – Μαρινόπουλος, Ξυνός και Dia).

Με τα δεδομένα αυτά, ο Όμιλος Carrefour Μαρινόπουλος επηρεάστηκε αρνητικά από την οικονομική κρίση για δεύτερη συνεχή χρονιά (2009 και 2010) με τις προοπτικές του 2011 να μην διαγράφονται και ιδιαίτερα θετικές.

 




Lidl Hellas: Σταθερά στην δεύτερη θέση της Ελληνικής αγοράς

  
Στην δεύτερη θέση της Ελληνικής αγοράς υπολογίζεται ότι παραμένει σταθερά η Γερμανική Lidl.

Το απόλυτο «πέπλο μυστικότητας» που καλύπτει τα διάφορα οικονομικά στοιχεία της Γερμανικής αλυσίδας πληρώνεται πανάκριβα: Άγνωστος αριθμός ανεξάρτητων Ομορρύθμων Εταιριών, με υψηλό κόστος λειτουργίας, ελέγχου και συντονισμού, καλύπτει τα 220 περίπου καταστήματα της αλυσίδας στην Ελλάδα ώστε να είναι εξαιρετικά δύσκολη η συγκέντρωση ασφαλών οικονομικών αποτελεσμάτων καθώς και άλλων πληροφοριών.

Η ίδια μέθοδος της «μυστικοπάθειας» που αφορά και άλλους τομείς των δραστηριοτήτων του Γερμανικού Ομίλου, δεν αφορά μόνο την Ελλάδα αλλά και όλες τις χώρες που δραστηριοποιείται. Είναι συνεπώς αναπόφευκτη η συγκέντρωση πληροφοριών και στοιχείων από ανεξάρτητες πηγές ώστε να καταστεί δυνατή μια ρεαλιστική εκτίμηση της θέσης και της πορείας του Ομίλου στην χώρα μας.  

Μια τέτοια «πηγή» αποτελεί η μεγαλύτερη εφημερίδα του Γερμανικού λιανεμπορίου (Lebensmittel Zeitung) η οποία κάθε χρόνο εκδίδει ένα ειδικό αφιέρωμα για την Ελληνική Εξαγωγική Βιομηχανία Τροφίμων & Ποτών το οποίο φιλοξενούμε στην ιστοσελίδα μας μεταφρασμένο στα Ελληνικά.  


Οι εκτιμήσεις που υπάρχουν για τον συνολικό κύκλο εργασιών του Ομίλου στην Ελλάδα κυμαίνονται στα επίπεδα του 1,8 δις Ευρώ με πιθανές αποκλείσεις που δεν αλλάζουν την κατάταξη της αλυσίδας στην δεύτερη θέση της ελληνικής αγοράς και το 2010, παρά την «απειλητική» προσέγγιση της τρίτης σε μέγεθος αλυσίδας (AB Βασιλόπουλος / Delhaize).







ΑΒ Βασιλόπουλος, ο «πρωταθλητής» την περίοδο της κρίσης,  
στην τρίτη θέση με πολύ ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης


Ο τρίτος σε μέγεθος Όμιλος της Ελληνικής αγοράς είναι η AB Βασιλόπουλος / Delhaize, ο οποίος αποτελεί τον «πρωταθλητή» στην περίοδο της οικονομικής κρίσης που διανύουμε, όπως προκύπτει από τον πίνακα που ακολουθεί:


ΟΜΙΛΟΣ ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ / DELHAIZE


ΕΤΟΣ
Κύκλος Εργασιών
Μικτά κέρδη 
Καθαρά κέρδη προ φόρων  
Σύνολο υποχρεώσεων
2007
1.174.882.684
268.710.123
50.003.650
318.755.000
2008
1.337.073.535
302.644.392
40.982.621
482.352.419
2009
1.473.130.158
350.094.460
52.160.545
522.074.483
2010
1.574.429.424
376.666.598
54.762.397
554.467.898
Πίνακας: Λ. Κουμάκης, Πηγή: ΑΒ Βασιλόπουλος


Για την εξαιρετική πορεία του Ομίλου (ειδικά) το 2010 υπάρχει αναλυτικό άρθρο μας (6 Ιουνίου 2011) με τίτλο AB Βασιλόπουλος / Delhaize: Σημαντική ανάπτυξη το 2010 με αύξηση καταστημάτων και τζίρου – Το νέο σύστημα Delhaize Direct σύντομα και στην Ελλάδα

Μεταξύ των πολλών αιτίων της μεγάλης βελτίωσης των οικονομικών μεγεθών του Ομίλου και της αξιοποίησης της οικονομικής κρίσης για την αύξηση των μεριδίων αγοράς, των καταστημάτων και του κύκλου εργασιών, εμείς ξεχωρίζουμε τα εξής:

(1)  Τον ιδανικό συνδυασμό της εξαιρετικής εικόνας (image) της αλυσίδας με την συνεχή προσφορά φθηνών τιμών σε βασικά είδη και την σταδιακή «κατεδάφιση» της εντύπωσης και της εικόνας της «ακριβής» αλυσίδας. Η οικονομική κρίση απαιτεί χαμηλότερες τιμές για το συρρικνωμένο εισόδημα των καταναλωτών και η ΑΒ Βασιλόπουλος τις προσφέρει με μεγάλη ένταση (π.χ. το διαφημιστικό πρόγραμμα Φθηνούπολη που συνεχίζεται κατά διαστήματα χωρίς διακοπή κ.α.) μέσα στο άριστο περιβάλλον των καταστημάτων της.

(2)  Στην τεράστια επιτυχία της σειράς «Η ΑΒ κοντά στην Ελληνική γη» (βλπ. σχετικό άρθρο μας εδώ) με αυθεντικά προϊόντα της Ελληνικής γης αλλά και στην γενικότερη ευαισθησία της αλυσίδας απέναντι στα Ελληνικά προϊόντα.

Υπενθυμίζεται ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος συμμετέχει στην καμπάνια του «Κινήματος πολιτών – καταναλώνουμε ότι παράγουμε» διαδίδοντας μέσα από τα καταστήματα της το μήνυμα Αγοράζουμε Ελληνικά!  (Σχετικό άρθρο μας εδώ) κάτι που δεν συμβαίνει (τουλάχιστον μέχρι σήμερα) με τους δύο κορυφαίους ανταγωνιστές της που προηγούνται στην γενική κατάταξη.

Φυσικά υπάρχουν και πολλές άλλες αιτίες, οι οποίες εκφεύγουν του παρόντος άρθρου, που οδήγησαν την αλυσίδα μέσα σε μια τετραετία εντεινόμενης κρίσης σε αύξηση του κύκλου εργασιών της κατά 34% και των μικτών κερδών κατά 40%!






Σκλαβενίτης, η μεγαλύτερη Ελληνικών συμφερόντων
αλυσίδα λιανικής στην τέταρτη θέση


Η πρώτη σε μέγεθος αλυσίδα καταστημάτων 100% Ελληνικών συμφερόντων (τέταρτη στην γενική κατάταξη και το 2010) είναι η Σλαβενίτης.

Το 2010 υπήρξε μια ακόμα πολύ καλή χρονιά (λαμβάνοντας πάντα υπ΄ όψη την έντονα αρνητική οικονομική συγκυρία) με αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 3,3% (73 καταστήματα – 7.500 εργαζόμενοι), όπως προκύπτει από τον πίνακα με τα οικονομικά στοιχεία των ετών 2007 – 2010:


Ι. & Σ. ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ Α.Ε.Ε.  


ΕΤΟΣ
Κύκλος Εργασιών
Μικτά κέρδη
Καθαρά κέρδη προ φόρων 
Σύνολο υποχρεώσεων
2007
960.717.653
239.908.353
14.051.635
660.149.099
2008
1.088.652.557
269.019.459
15.967.000
644.443.000
2009
1.153.499.000
286.804.000
22.559.000
652.645.000
2010
1.191.000.000
296.384.000
30.631.000
645.360.000
Πίνακας: Λ. Κουμάκης Πηγή: Σκλαβενίτης.


Για την εξαιρετική πορεία της αλυσίδας και το 2010 υπάρχει αναλυτικό άρθρο μας 14/6/2011 με τίτλο Σκλαβενίτης: Επιμένει Ελληνικά με χαμηλό προφίλ και υψηλές επιδόσεις ενώ για την ιστορία της εταιρίας υπάρχει το πολύ-διαβασμένο άρθρο μας 16/6/2010 Σκλαβενίτης: Η δεύτερη γενιά της οικογένειας τα πάει εξ ίσου καλά, αν όχι καλύτερα …

Από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της αλυσίδας (τα οποία αναλύονται στα άλλα άρθρα μας) αξίζει τον κόπο να ξεχωρίσει κανείς τα εξής:

(1)  Η αλυσίδα έχει ένα μέσο όρο κύκλου εργασιών ανά κατάστημα ο οποίος είναι μακράν ο υψηλότερος στην Ελλάδα μεταξύ όλων ανεξαιρέτως των αλυσίδων λιανικής και ένας από τους υψηλότερους σε Ευρωπαϊκό επίπεδο!

(2)  Η υποστήριξη των καταναλωτών στην αλυσίδα είναι εκπληκτική, χωρίς την παραμικρή μαζική διαφήμιση.  Κατά πάγια τακτική, η αλυσίδα επενδύει όλα τα κονδύλια που θα διέθετε σε μαζική διαφήμιση στην υποστήριξη του διαχρονικού σλόγκαν «τόσο φθηνά όσο πουθενά» μέσω των χαμηλότερων τιμών.

Η αλυσίδα καταστημάτων Σλαβενίτης συμμετέχει στην καμπάνια του «Κινήματος πολιτών – καταναλώνουμε ότι παράγουμε» διαδίδοντας μέσα από τα καταστήματα της το μήνυμα Αγοράζουμε Ελληνικά!  (Σχετικό άρθρο μας εδώ) 



Βερόπουλος, στην πέμπτη θέση με μετρημένη ανάπτυξη
στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια



Η πέμπτη σε μέγεθος αλυσίδα λιανικής της χώρας μας, η οποία αποτελεί και την μοναδική Ελληνικών συμφερόντων αλυσίδα λιανικής που επεκτείνεται και εκτός Ελλάδος, είναι η Βερόπουλος  

Ο Όμιλος Βερόπουλου (περιλαμβάνει τις εταιρίες «Αφοι Βερόπουλοι», «Ψυγεία Αθηνών», «Χαλκιαδάκης», «Veropoulos Dooel», «Veropoulos DOO», «Αχαϊκά Κτήρια Επενδύσεων» και «Τροφίνο») στο τέλος του 2010 λειτουργούσε 243 συνολικά καταστήματα (έναντι 231 το 2009) και ο κύκλος εργασιών του παρουσίασε αύξηση κατά 1,8% σε  σχέση με το 2010 όπως προκύπτει από τον πίνακα με οικονομικά στοιχεία των ετών 2007 – 2010 που ακολουθεί:


ΟΜΙΛΟΣ ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΥ


ΕΤΟΣ
Κύκλος Εργασιών
Μικτά κέρδη 
Καθαρά κέρδη προ φόρων  
Σύνολο υποχρεώσεων
2007
848.515.806
193.653.090
11.219.422
339.226.439
2008
922.926.196
211.902.086
4.318.57
396.605.100
2009
931.723.592
214.084.656
2.974.052
416.297.915
2010
948.604.064
222.107.230
2.399.477
426.249.926
Πίνακας : Λ. Κουμάκης  Πηγή: Βερόπουλος


Για την πορεία της αλυσίδας το 2010 (απασχολεί 6.500 εργαζόμενους) υπάρχει αναλυτικό άρθρο μας 6/7/2011 με τίτλο Βερόπουλος: Βελτιώνει την παρουσία του εντός αλλά και ….. εκτός Ελλάδος!  ενώ για την ιστορία της εταιρίας υπάρχει το άρθρο μας 28/5/2010 Βερόπουλος: Μια ιστορία που ξεκίνησε τον 19ο αιώνα και συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας… .

 Όλα τα καταστήματα του Ομίλου Βερόπουλου συμμετέχουν στην καμπάνια του «Κινήματος πολιτών – καταναλώνουμε ότι παράγουμε» διαδίδοντας μέσα από τα καταστήματα το μήνυμα Αγοράζουμε Ελληνικά!  (Σχετικό άρθρο μας εδώ)

Αυτή είναι μια συνοπτική εικόνα των μεγεθών και της εξέλιξης των πέντε μεγαλύτερων αλυσίδων λιανικής / χονδρικής της χώρας μας  με τον συνυπολογισμό και της Lidl η οποία αν και θεωρείται «εκπτωτική» αλυσίδα (discount) διαθέτει πλέον από τα καταστήματα της μεγάλο αριθμό «επώνυμων» προϊόντων.

Σύντομα στο άρθρο μας  Top 10 αλυσίδες λιανικής & χονδρικής για το 2010 – Μέρος Δεύτερο: Ποιοι πλήττονται από την οικονομική κρίση και ποιοι ωφελούνται διευρύνοντας τα μερίδια μας στην ελληνική αγορά, θα δημοσιευτούν οι πίνακες των επόμενων 5 αλυσίδων οι οποίες συμπληρώνουν τον κατάλογο των «Top-10» της χώρας μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου