Κυριακή 16 Δεκεμβρίου 2012

Υποβρύχια στο σφυρί, ναυπηγεία στο κόκκινο


Υποβρύχια στο σφυρί, ναυπηγεία στο κόκκινο

Το μέλλον των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, οι απαιτήσεις του ιδιοκτήτη, η τύχη των εργαζομένων και οι περιορισμένες επιλογές της κυβέρνησης
Το τελευταίο διάστημα έχει ξεκινήσει μεγάλη συζήτηση για το αν..... το Ελληνικό Δημόσιο πρέπει να πωλήσει δύο από τα υποβρύχια τύπου 214 του προγράμματος «Αρχιμήδης»




Σε πολύ δύσκολη θέση και με ελάχιστο χρόνο στη διάθεσή της βρίσκεται η ελληνική κυβέρνηση για να βρει λύση στο «καυτό ζήτημα» των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και γενικότερα για τη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας. Ο κ. Ν. Αναστασόπουλος, ο οποίος έχει τοποθετηθεί από τον πρωθυπουργό κ. Αντ. Σαμαρά ως συντονιστής για τη ναυπηγική βιομηχανία, έχει παραδώσει την έκθεσή του στο Μέγαρο Μαξίμου. Σε αυτή καταθέτει σειρά ιδεών για την υπέρβαση του αδιεξόδου με τον Σκαραμαγκά, όπως μεταξύ άλλων η πώληση δύο εκ των συνολικά τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214 με σκοπό την ολοκλήρωση του προγράμματος «Αρχιμήδης», η κρατικοποίηση των ΕΝΑΕ ή η είσοδος νέου επενδυτή στα ναυπηγεία. Την ίδια στιγμή όμως στο παρασκήνιο λαμβάνουν χώρα εξελίξεις που δυσχεραίνουν τα περιθώρια ελιγμών του Δημοσίου.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του «Βήματος», η πλευρά του λιβανέζου ιδιοκτήτη των ΕΝΑΕ, του Ισκαντάρ Σάφα, επέτυχε να έρθει πριν από λίγες ημέρες σε συμβιβασμό με τους Γερμανούς της Thyssen Krupp Marine Systems (TKMS) και της HDW. Αυτό σημαίνει ότι πλέον ο μόνος αντίδικος της εταιρείας Prininvest του κ. Σάφα στο Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο (ICC), όπου και έχει προσφύγει από τον περασμένο Απρίλιο, είναι το Ελληνικό Δημόσιο που επίσης είναι ενήμερο για την εξέλιξη αυτή.  
Η απόφαση των δύο γερμανικών εταιρειών, που έχουν ρόλο υποκατασκευαστών στο πρόγραμμα των υποβρυχίων 214 και κατέχουν την απαραίτητη τεχνογνωσία για την ολοκλήρωσή τους (υπενθυμίζεται ότι αυτή τη στιγμή βρίσκονται στον Σκαραμαγκά τρία υποβρύχια που έχουν κατασκευαστεί σε ποσοστό άνω του 90% και θέλουν περίπου άλλα δύο χρόνια για να μπορούν να παραδοθούν στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό), δεν είναι άσχετη με την απόφαση της συνένωσης και εκδίκασης σε ένα δικαστήριο όλων των υποθέσεων (consolidation) επί των οποίων έκανε προσφυγή στο ICC ο κ. Σάφα. Παράλληλα, ο συμβιβασμός αυτός αφαιρεί από την ελληνική πλευρά το επιχείρημα ότι το πρόγραμμα «Ποσειδών» που αφορά την κατασκευή άλλων δύο υποβρυχίων τύπου 214 πρέπει να διακοπεί επειδή ο λιβανέζος ιδιοκτήτης δεν διαθέτει τους απαραίτητους υποκατασκευαστές.
Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα έχει ξεκινήσει μεγάλη συζήτηση για το αν το Ελληνικό Δημόσιο πρέπει να πωλήσει δύο από τα υπόλοιπα τρία υποβρύχια τύπου 214 του προγράμματος «Αρχιμήδης». Αλλωστε, δεδομένης της οικονομικής κατάστασης, το πρόγραμμα «Ποσειδών» θα πρέπει να θεωρείται νεκρό. Με βάση τα σημερινά δεδομένα, δύο υποβρύχια αυτού του τύπου θα μπορούσαν να αποφέρουν ίσως και άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, ποσό επαρκές για να ολοκληρωθούν οι εργασίες.
Επιπλέον, η πλευρά Σάφα δεν διάκειται αρνητικά στο να βοηθήσει στην εξεύρεση αγοραστή. Δεν πρέπει επίσης να διαφεύγει της προσοχής το γεγονός ότι στη μεσανατολική γειτονιά της Ελλάδος λαμβάνουν χώρα κοσμοϊστορικά γεγονότα και πολλές χώρες θα ήθελαν να προμηθευθούν προηγμένα οπλικά συστήματα το ταχύτερο δυνατόν.
Ολοι οι ενδιαφερόμενοι γνωρίζουν ότι το Πολεμικό Ναυτικό επιμένει ότι δεν πρέπει να πωληθεί κανένα υποβρύχιο ώστε να μην πληγεί το αξιόμαχο. Σε αυτή τη γραμμή φαίνεται ότι κινείται ο υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Π. Παναγιωτόπουλος, αλλά ακόμη και ο κ. Σαμαράς που προήδρευσε σε σχετική διϋπουργική σύσκεψη πριν από λίγες ημέρες. Ουδείς όμως αναφέρει πού θα βρεθούν τα χρήματα για τις πληρωμές. Ηδη μάλιστα έχουν αρχίσει τα υπόγεια χτυπήματα μέσω διαρροών στον Τύπο ακόμη και εναντίον του κ. Αναστασόπουλου, οι προτάσεις του οποίου φαίνεται ότι δεν αρέσουν σε όσους αρχικά τον επέλεξαν για τη θέση του συντονιστή. Απόφαση για τα επόμενα βήματα δεν έχει ληφθεί και ορισμένοι προκρίνουν τη λύση της τροποποίησης της σύμβασης. Το σημείο αυτό είναι πολιτικά ευαίσθητο διότι θα μοιάζει σαν η σύμβαση του 2010, την οποία είχε διαπραγματευθεί ο πρόεδρος του ΠαΣοΚ κ. Ευ. Βενιζέλος όταν ήταν υπουργός Εθνικής Αμυνας, «μπάζει νερά». Πάντως, μοιάζει να κερδίζει έδαφος και άλλη μία ιδέα, αυτή της απευθείας διαπραγμάτευσης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και Σάφα.
Στο τραπέζι των συζητήσεων βρίσκεται επίσης ο φάκελος των εργαζομένων στον Σκαραμαγκά, περίπου 1.200 άτομα. Ηδη από την περίοδο που υπουργός Εργασίας ήταν, επί υπηρεσιακής κυβερνήσεως, ο κ. Α. Ρουπακιώτης, είχε προταθεί να δοθούν στα ΕΝΑΕ περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ έναντι των οφειλομένων για να πληρωθούν οι εργαζόμενοι και το ΙΚΑ. Σήμερα, το ποσό που συζητείται να δοθεί για τους σκοπούς αυτούς κινείται περί τα 6,5 - 7 εκατομμύρια ευρώ.
Με τα χρήματα αυτά θα μπορούσε να διασφαλισθεί ηρεμία για 2-3 μήνες ώστε να ξεκινήσουν συνομιλίες για να διευθετηθούν τα σοβαρότερα προβλήματα. Θα μπορούσε επίσης να ανακληθεί η εκ περιτροπής εργασία και να εξασφαλιστεί η συντήρηση των τριών υποβρυχίων που βρίσκονται σήμερα στον Σκαραμαγκά.



Το εμπόδιο
Αγκάθι η σκληρή στάση της Κομισιόν

Ισως το δυσκολότερο αγκάθι να κρύβεται στη στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και προσωπικά του επιτρόπου με αρμοδιότητα τον ανταγωνισμό Χοακίν Αλμούνια. Η Κομισιόν εμφανίζεται αμετακίνητη στη «στρατιωτική απόφαση» του 2010, βάσει της οποίας τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά δεν μπορούν ως το 2025 να αναλάβουν εμπορικές δραστηριότητες (δηλαδή ούτε να κατασκευάσουν ξένα στρατιωτικά σκάφη), ενώ η ακίνητη περιουσία πρέπει να επιστρέψει στο Ελληνικό Δημόσιο ώστε στη συνέχεια να βρεθούν τα χρήματα για την αποπληρωμή του προστίμου που έχει επιβληθεί. Ιδιαίτερα επίμονη εμφανίζεται η Επιτροπή στο ζήτημα της επιστροφής της Δεξαμενής Νο5, της μεγαλύτερης της Μεσογείου, στο Δημόσιο. Το θέμα αυτό αποτελεί casus belli για την πλευρά Σάφα που σε καμία περίπτωση δεν δέχεται να χάσει τη δεξαμενή και προετοιμάζεται για όλα τα ενδεχόμενα.
 
http://www.tovima.gr/politics/article/?aid=488984

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου